Správa z C-C – apríl 2014

Zoznam použitých skratiek:

SPPK – Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora

C-C – COPA- COGECA

EP- Európsky parlament

EK – Európska komisia

EÚ – Európska únia

ČŠ – Členský štát

SPP – Spoločná poľnohospodárska politika

EFSA – Európsky úrad pre bezpečnosť potravín

HLG – Skupina na vysokej úrovni

EKF – Európsky kongres farmárov

DG Sanco – Generálne riaditeľstvo EK pre ochranu a zdravie spotrebiteľa

NFU – Národná farmárska únia, Veľká Británia

GMO – Geneticky modifikované organizmy

DG Agri - Generálne riaditeľstvo EK pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka

OECD – Organizácia pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj

OIE- Svetová organizácia pre zdravie zvierat

PPP – Prípravky na ochranu rastlín

EFFAT – Európska federácia obchodných únií v poľnohospodárstve a potravinárstve

GEOPA- Zamestnávateľská skupina v rámci C-C

PRV – Program rozvoja vidieka

DG Trade – Generálne riaditeľstvo EK pre obchod

DG Enviro – Generálne riaditeľstvo EK pre životné prostredie

EIP – Európske inovačné partnerstvo

NGO – mimovládne organizácie

CMO – jednotná organizácia trhu

COMAGRI – Poľnohospodársky výbor Európskeho Parlamentu

ILUC – Nepriama zmena využitia pôdy

UK – Veľká Británia

MFF – viacročný finančný rámec

AHW – zdravie a dobré životné podmienky zvierat

NZ – Nový Zéland

ECOSOC – Európsky hospodársky a sociálny výbor

DG Employ – Generálne riaditeľstvo EK pre zamestnanosť

MSD – Ochorenia svalov a kĺbov

WTO –Svetová obchodná organizácia

LULUCF – využitie pôdy, zmena využitia pôdy a lesníctvo

Mercosur – Ekonomické združenie krajín Južnej a Strednej Ameriky

MOMAgri – Svetová organizácia pre poľnohospodárstvo

BRIC – Ekonomické združenie Brazílie, Ruska, Indie a Číny

FAO – Organizácia pre potraviny a poľnohospodárstvo Spojených národov

FVE – Federácia veterinárov v Európe

BSE – Bovinná spongiformná encefalopatia – ochorenie hospodárskych zvierat

RK – rozvojové krajiny

PPP – prípravky na ochranu rastlín

AVEC – Asociácia spracovateľov a obchodu s hydinou

 

 

EDA - politika biopalív  3.4 .


    Okrem administratívnej časti tejto schôdze o ktorej je vydaná osobitná správa tu boli na programe predovšetkým body o vývoji politiky biopalív , ILUC , klimatické zmeny a energetická politika do r. 2030 , ďalej certifikácia a environmentálna stopa , národné programy Francúzska, Poľska a Nemecka a tiež proteínové plány v niekoľkých krajinách .

Pre špecifické témy tu bol pán Alex Gohin , INRA - Francúzsko  a hovoril o citlivosti modelovania ILUC a ďalej Anreas Gumbert z DG Agri, ktorý hovoríl k vývoju politiky biopalív.

EDA , ktorá má za úlohu koordináciu všetkých akcií národných aj EÚ , zabezpečiť lepšiu výmenu informácií a komunikácie medzi organizáciami na pravidelných schôdzach v Bruseli .

Najdôležitejšie súčasné body sú ILUC a koordinácia C / C spolu s reťazcom Fediol . V administratívnej časti sa ďalej hovorilo o rozšírení členskej základne o Fínsko , silnejšie previazanie v spolupráci s C / C , predovšetkým u otázok logistiky . Spoločný lobing u otázky biopalív - stratégia sústredenia na všetky stranícke frakcie v EP . Spoločné akcie v priebehu minulého roka zahŕňajú vrátane radu tlačových konferencií tiež diskusiu o americkej štúdii ILUC , z ktorých kľúčové otázky predložené tesne pred hlasovaním v EP spôsobili , že celá rada poslancov zmenila názor a hlasovala odlišne od pôvodného úmyslu .

Spoločne s C / C všetkých zaujíma aj otázka PPP a špecificky neonikotinoidov . Fediol odobne ako C / C sleduje všetky debaty o ILUC v EP a v Rade a koordinuje svoje postupy .

Otázky 1. a ďalších generácií biopalív . Tu je úplná zhoda , že tu musí byť nadväznosť , nielen teoretické úvahy . K tejto otázke sa vrátim pri príspevku Andreas Gumbert z DG Agri .

V údajoch , ktoré dostáva Komisia sú dosť veľké rozdiely a tiež nie je zhoda medzi postupom DG Agri a DG Enviro . Nakoniec sa ukazuje , že pre zachovanie jednoty , celá Komisia podporila postup DG ENVIRO , generálna sekretárka Komisie , Catherine Day tak oficiálne podporila DG Enviro . Komisia nechcela zverejniť celý rad dokumentov , ukazuje sa opäť , že použila dvojaký meter k riešeniu požiadaviek .Francúzsko pripravilo novú štúdiu do ktorej sú tiež zahrnuté fosílne palivá a nekonvenčná a ich podiel na skutočných emisiách , čo bolo doteraz silne podcenené . Chýba porovnanie pre tento typ palív .

Andreas Gumbert - politika rozvoja biopalív. Zaoberal sa rozdiely v prístupe k obmedzeniu limitov biopalív ( Komisia 5 % , EP 6 % , a Rada 7 % ) . Takže sa nevie , ktorý z týchto návrhu nakoniec prejde , alebo tu bude ešte iný kompromis ? U zníženia emisií tu vládne viac menej zhoda . Rada chce dobrovoľné stropy pre palivá ďalších generácií .

Be , Nl , Dk , It a Lux tento návrh odmietli , že nie je dostatočne ambiciózny , je to od decembra zablokované . Ostatné ( s výnimkou PL a Hu ) súhlasia s návrhom Komisie .

Ciele pre 2030 : skleníkové plyna cieľ 40 % z množstvo roku 1990.
Udržateľná energia - žiadne ďalšie čiastkové ciele . Komisia tu chce vydať nového sprievodcu . ČŠ pripravujú plány pre alternatívne procesy , ktoré bude Komisia hodnotiť .
Čiastočne sa tu tiež jednalo o výkonnosti dopravy a LULUCF v znížení množstva skleníkových plynov do 2030 . Otázka bola na poslednej schôdzi Rady , ale tam na ňu neostal čas , všetko sa točilo okolo situácie na Ukrajine . Komisia má za úlohu do júna pripraviť plán závislosti EÚ na dovoze , ale tu je väčšina zástupcov dosť skeptická . Komisii chýba previazanosť na celkovú stratégiu u energie EÚ a politiku obnoviteľný zdrojov vrátane biopalív .

Parlament okrem toho má dosť odlišný prístup . S EÚ záväzné ciele do 2030 :

- 40 % GHG

- 30 % podiel RES v spotrebe

- 40 % zlepšenie výkonnosti energie

Stimuly pre produkciu nových biopalív . Nemecký zástupca k tomu dodáva , že je potrebné zabezpečiť previazanosť palív všetkých generácií a možnosť využiť všetky dostupné materiály aj po 2020 . Teraz sa podpory menia podľa stavu financií , v 2009 bolo peňazí pomerne dosť , ale u rozvoja energie sa musí pracovať s dlhodobou udržateľnosťou . Postup EP ( zastaviť podpory po 2020 ) je nesprávny . Ak k zmenám dochádza , je tu potrebné vzhľadom na amortizáciu investícií oveľa dlhšie prechodné obdobie .

INRA - citlivosť modelovanie ILUC .

Veľké rozdiely vo výsledkoch jednotlivých štúdií . Väčšina údajov chýba predovšetkým u rozdelenia výkonnosti 1G a 2G ( 1. a 2. generácie palív ) .

Cenový vplyv obilia - krátkodobo prakticky žiadny , dlhodobo - podstatný . Koeficienty výkonnosti sa nezmenili , ale zmenili sa technológie , tieto zmeny je potrebné zobrať do úvahy. Podľa Nemcov sa teraz parametre ILUC menia prakticky každý rok , tento problém by mala Komisia riešiť s predstihom . ILUC je vystavený veľkému politickému tlaku , výsledky sa stále menia a na tom je potom založené politické rozhodnutie .

Nedávna štúdia z Kalifornie ukazuje , že zmena koeficientu , ukázala výsledky u biodieslu zmenené o viac než 30 % .

Fediol tu mal ešte posledný príspevok týkajúci sa environmentálnej stopy , ktorý má slúžiť pre vypracovanie PEFCR ( Product environmental footprint category rules – Pravidlá pre stopy produktov na životnom prostredí) . Túto úlohu dala Komisia pre Fediol , ale ten hovorí , že tu chýba akákoľvek podpora zo strany Komisie . Fediol preto odporúča sa zatiaľ do celkovej debaty nezapájať , len ju monitorovať a pripravovať prípadné reakcie .

Nemci navrhujú pripraviť workshop na jún spoločne s INRA a Fediol , ale tiež do neho zapojiť potravinársky priemysel .

Závery:

- V otázke biopalív stale panujú na pôde EÚ rôznorodé názory

- Problémom aj naďalej zostáva riešenie ILUC a je otázne, kedy k finálnemu riešeniu dôjde

- EK plánuje do r. 2013 znížiť emisie skleníkových plynov o 40% v porovnaní so stavom, ktorý bol zaznamenaný v roku 1990

 

 


AHW - Zdravie a ochrana zvierat 4.4 .

    V úvode bol predstavený prehľad činnosti pod gréckym predsedníctvom a predovšetkým otázky týkajúce sa oficiálnych kontrol. Pri kontrolách u podmienok Comenvir sa nijako nepokročilo , viac sa urobilo u otázky zdravia a ochrany zvierat . Tiež otázka zoznamov chorôb nie je ešte uzavretá .Poplatky pre SME (male a stredné podniky) tu odporúča ako EP , tak väčšina ČŠ v rámci Rady - poplatky pre všetkých .

Zdravotné návštevy na farmách - táto otázka ukazuje , aké sú medzi krajinami rozdiely a ako sú organizované veterinárne služby , aj kontroly . Ďalší príspevok tu mala Barbara Logar z DG Sanco . Urobila prehľad doterajšieho vývoja okolo AHW ( animal health and welfare ) . Samotný návrh z mája 2013 sa dostáva do konečnej fázy pripomienok od EP a Rady . Pod gréckym predsedníctvom musela byť prepracovaná rad kapitol . Parlament , ktorý má pred voľbou necháva o veci diskutovať predovšetkým COMAGRI , ale vyžaduje k tomu pripomienky od Comevir , kde má byť hlasovanie 14. a 15. 4.

Delegované a vykonávacie akty , sú tu predložené ako podporné dokumenty , bez diskusií v EP a v Rade .

Vyhodnotených je 163 pôvodných návrhov ( 106 delegovaných , 57 vykonávacích ) , čo predstavuje zníženie z predchádzajúcich viac ako 600 aktov . Diskusia pokračuje , či sa tieto akty majú ponechať v jednej skupine alebo rozdeliť do 3 ( choroby , prevencia , vstupy do EÚ a pohyb zvierat ) . Bola tu tiež debata, či nemá byť špecifická skupina len pre hydinu .

Rokovania idú pmaly , priznala . U iných kapitol je pokrok rýchlejší . Identifikácia zvierat , registrácia , smernice kontroly chorôb , regulácia pre domáce zvieratá .

Druhý dokument sa zaoberá :

- Priority chorôb , ich kategórie

- Zoznamy chorôb zvierat na súši

- Zoznamy chorôb pre vodné živočíchy .

Na zozname je teraz 100 chorôb - 87 u pozemných živočíchov 13 u vodných . Vodné sú vcelku stabilné , pre pozemné sa predpokladá každoročná aktualizácia .

AHW a kontroly . Poslanci EP sú dosť kritickí, ale chcú do poradných skupín nielen veterinára , ale aj ostatných expertov ( návrh predovšetkým zo strany UK ) . EP tu chce viac priestoru pre ČŠ, než bolo v pôvodnom návrhu Komisie . Ďalej sem chce EP zahrnúť antimikrobiálnu rezistenciu , ktorá má byť podľa nich zahrnutá do AH a monitoringu - s týmto dodatkom C / C nesúhlasí . Pre väčšinu organizácií tieto návrhy budú viesť k zvyšovaniu nákladov predovšetkým na kontroly . Dáni hovoria , že už teraz majú výdavky spojené s kontrolami cez 50m € ročne , kontroly sa vykonávajú u mlieka 9x za rok , u mäsa každý druhý týždeň . Návštevy AH by nepriniesli nič navyše . Tiež Fíni podporujú dobrovoľný systém , lieky dodávajú veterinári ( bez zisku , sú súčasťou služieb ) .

U platieb za kontroly , trvá C / C na výnimke pre privátnych producentov ( kvôli cross - compliance ) .EP je chce vykonávať podľa skutočných nákladov nie flat rate (rovnakej sadzby pre všetkých), ako bolo predtým navrhované .

Antimicrobiálna rezistencia: je to zatiaľ nezáväzný návrh , teraz sa o ňom v rámci vnútornej  diskusie koná v celej DG Sanco . Sú tu návrhy predovšetkým na riadenie a znižovanie použitia . C / C si o návrhu myslí , že nefunguje ako zodpovedný prístup . V prílohe sú všetky iniciatívy používané v ČŠ , ale tento zoznam nie je úplný . Je tu celý rad zabudnutých bodov, ako krížená kontaminácia , ďalej je tu úplne zabudnuté prípadné zneužívanie .

Za C / C je v tejto platforme zástupcom Gwyn Jones ( UK ) .

Informácie o focus group - ošípané . Tá je vytvorená v DG Agri pre rámec EIP a má zahrnúť 20 expertov - táto podskupina po 2 schôdzach pripravuje prvý raport (správu) .

Ďalším bodom je tu možnosť podskupiny - manažmentu živočíšnej výroby

- Vývoj nových produktov

- Tréning , informácie , prevody znalostí .

Diskusia je , či sem okrem chorôb má byť zaradené aj riadenie odpadov a ich zhodnotenie a vytváranie operačných skupín na testovanie nových metód ( platených Komisiou ? )
ESVAC chce mapovať celý EÚ trh antibiotík . Komisia chce tieto dáta použiť na hodnotenie rizík , monitoring užitého množstva u rôznych druhov zvierat . Prehľady na základe predpisov vydaných veterinármi - nemalo by sa v tom pokračovať .

Siete referencií v EÚ . Teraz existuje v EÚ 5 referenčných centier AHW s rozpočtom 500 000 € pre každé. Je tu snaha o určitú geografickú rovnováhu .

 

Závery:

- EK chce mapovať užité množstvo antibiotík u rôznych druhov zvierat

- V rámci EK sa zvažuje vytvorenie podskupiny – manažment živočíšnej výroby

- Medzi krajinami sú veľké rozdiely v organizovaní veteriánych služieb aj kontrol

 

 

Pracovná skupina hovädzie mäso  9.4.

 

         Úvodom predseda skupiny Chevalier oznámil celý rad zmien v sektore vo Francúzsku , kde už niekoľko rokov zápasia s veľkými ťažkosťami a národné federácie hovädzieho sa po mnohých rokoch zásadným spôsobom omladili a podľa jeho slov sú pripravené na nový súboj s koncepciou ministra Le Foll .

Prehľad trhu v jednotlivých ČŠ .

Nemecko : ceny nižšie ako v 2012 , dopyt sa zatiaľ drží na dobrej úrovni . Počet kusov celkovo nižší o 0,8 % , ale asi bude ďalší prepad , pretože je málo teliat .

Rakúsko: porážky sa zvýšili o 2 % , stav dobytka o 0,6 % , ceny - tlak predovšetkým u mladého hovädzieho dobytka , teľatá stabilný . V krajine boli veľké extrémy počasia , časť veľmi veľa snehu , časť sucho .

Dánsko : -5 % u stavu dobytka , porážky kráv sa zvýšili o 9 % ( koniec mliečnych kvót ) , tento rok sa očakáva návrat k normálu a rast o 2,8 % . Každým rokom stúpa počet porážok uskutočnených v Nemecku . Inak celkový export hovädzieho klesol o 6 % , a dovoz sa zvyšujú .

Taliansko : kritická situácia podľa zástupcu , porážky -4 % a dlhodobý trend aj nižšej spotreby , teraz 20 kg na hlavu , pred 10 rokmi to bolo cez 25kg . Sektor má veľké problémy s financovaním , ceny mierny pokles v posledných týždňoch , inak okolo 4,25 € / kg .
Poľsko : ceny síce stabilné , ale podstatne nižšie ako v iných krajinách EÚ , produkcia rastie .

Španielsko: ceny v poslednej dobe mierne rastú , ale ziskovosť sektora je brzdená vysokými cenami vstupov . Cena je teraz 5,32 € , čo je viac ako o euro viac ako pred rokom .

Portugalsko : ceny dobré , aj u nich vstupy vysoké , viac sa teraz predáva dobytok mladší . Celková produkcia aj spotreba trvale klesá . Zvyšujú sa vývoz živých zvierat do Španielska , zvyšujú sa dovoz z J. Ameriky , domáca produkcia pokrýva len 50 % spotreby .

Fínsko : koniec kvót znamená veľké presuny . Väčšina sa venovala mlieku , teraz už počas viac ako 2 rokov -  prechody na mäso , ale porážkové ceny sú v krajine stále nízke . Spotreba je dobrá .

Írsko : ťažkosti spôsobené veľmi zlým počasím . Porážky za posledného pol roka klesli o 11 % celkovo , u býkov o 7 % a ceny sú o 15 % nižšie ako pred rokom . Mimoriadne vlhká zima spôsobuje problémy s krmivami . Vláda sľúbila sektoru pomoc , teraz dáva 30 € na kravu , ale to nestačí ani na pokrytie navýšenia nákladov .

UK : produkcia vzrástla o 3 % v Anglicku , ceny od Vianoc mierne klesajú ( teraz okolo 4,30 € ) . Teraz opäť začala cenová vojna medzi supermarketmi a to sa premieta aj do farmárskych cen.Vstupy opäť rastú . Škótsko - pokles stavu dobytka , u cien tiež pokles ( 3,77 € ) nižšie ako v Anglicku .

Severné Írsko rovnaká situácia ako v Anglicku .

Celkovo v UK : stále horšie podmienky od spracovateľov . Stav dobytka celkovo ( na mäso ) , je teraz najnižšie v histórii .

Lotyšsko : produkcia vzrástla o 10 % , ale zapríčinené predovšetkým zvýšením porážok dojníc . Spotreba je rovnaká . Krajiny , podobne ako ostatné dve pobaltské krajiny majú problémy s odbytom do Turecka , na ktoré v ostatných dvoch rokoch sústredili svoj ??vývoz .

Slovinsko: produkcia klesá , ceny klesli o 14 % , okolo 3,20 - 3,40 € .

Estónsko : stav stabilný, ceny okolo 3 € , kvôli obmedzeniu vývozu do Turecka a Libanonu je situácia na domácej trhu napätá a domáca spotreba sa tiež znižuje . Hovädzie je vo veľkom nahradené bravčovým .

Litva: bitúnok ukazujú len veľmi malý záujem o domácu produkciu . Tiež problémy s vývozom na stredný Východ .

Belgicko : ceny klesajú , u býkov z poslednej 2 mesiace o 5 % . Poukazujú na trvalo negatívny obraz mäsa , ktorý sa stále viac dostáva do všetkých relácií televízie a to podľa zástupkyne vedie k trvalému znižovaniu spotreby ( za posledné 2 roky v Belgicku o 10 % ) . Stavy sa za rok znížili o 2,5 % , stabilita je len u mlieka , u mäsa pokles o 5 % . Malý počet nových teliat .

Francúzsko: spotreba klesá podľa regiónov o 1-3 % , ceny sú teraz stabilné , ale od septembra 2013 klesli o 0,60 € .

Chevalier - spotreba aj produkcia klesá prakticky vo všetkých krajinách EÚ . Trendy sú vidieť aj u cezhraničnej spolupráce . Krajina si vymieňali teľatá na výkrm , ale tento ochod klesol za 10 rokov o viac ako 400 000 kusov . To malo byť brané ako základňa pre trh Stredozemného mora , s vývozmi do Tunisu , Maroka a Turecka .

Prehľad u delegovaných a vykonávacích aktov. ČŠ majú do leta čas na pripomienky . Čo je skôr zaujímavé , je prístup jednotlivých krajín k novému previazaniu pomoci a produkcie ( coupling ) . Napríklad Belgicko má viazané podpory pre sektor vo výške 11 % , valónska časť vo výške dokonca 18 % . Nemecko okrem toho nemá pre sektor prepojené nič .

Španielsko má prepojenie 4,71 % pre hovädzie . Francúzsko 8,94% z národného stropu ( celkom 675m € ) . Ďalšie krajiny dodávajú do sekretariátu postupne tieto údaje ,

Obchodné rokovania EÚ . USA , Kanada , Japonsko , J. Kórea , Mercosur . Pripravuje sa stav rokovaní a opatrení obchodu s Čínou , na čo upozorňujú predovšetkým Taliani , kde u celého radu potravín a liekov dochádza k podvodom vo veľkom a je tým ohrozená bezpečnosť spotrebiteľov na európskom trhu . Takisto správanie Turecka bude venovaná osobitná pozornosť a tiež vývoji na Ukrajine, čo zase vyžaduje predovšetkým Poľsko a Maďarsko .

" Nedeklarované konské mäso umiestnené do hovädzích produktov " , tu zástupkyňa DG Sanco urobila krátky prehľad akcií , ktoré sa vykonali a ako má vyzerať ďalšia kontrola v sektore. Koordinovaný plán bol vykonaný vo februári - marci 2013 , spolufinancovaný  75 % z EÚ .

Správy z ČŠ prišli do polovice apríla :

4 144 testov - prítomnosť konskej DNA 193 pozitívnych ( 4,66 % )
3 115 testov - prítomnosť phenylbutazone - 16 pozitívnych ( 0,51 % )

Záver : široko rozšírené podvádzanie ( hlavne u označenia ) , ale bez nebezpečenstva pre bezpečnosť potravín . 2. koordinačný plán pre rok 2014 : podobný rámec ako 2013 . Testovanie sa sústredí len na DNA . Určité modifikácie pre lepšiu koordináciu . Plán má byť vykonávaný od apríla do júna . Správa v júli . Spolufinancovanie bude teraz štandardné len 50 % . Náklady na DNA test sú podľa priemeru 2013 znížené na 120 € ( predtým 400 € ) . Pre laboratórium , ktoré koordinuje testovú kalibráciu je jednorazová podpora 20 000 € . Celkový príspevok Komisie je 165 440 € .

 

Závery:

- Ceny aj podmienky v sektore hovädzieho sú rôznorodé – problém so snižovaním spotreby v celej EÚ, pokles produkcie.

- Pripravuje sa stav rokovaní a opatrení s Čínou.

- Pri vykonaných testoch na prítomnosť konského masa sa zistila vysoká miera podvodov, ale bez nebezpečenstva v oblasti bezpčnosti potravín – vykonávanie DNA testov by v budúcnosti malo byť lacnejšie.

 

 


Politický výbor POCC - CCC 10. 4.


      Po schválení programu a zápisnice z poslednej schôdze sa prešlo na prípravu prezídia koncom mesiaca. Tam budú hlavnými bodmi rokovania o mlieku - vývoj po skončení systému kvót, kríza v sektore bravčového a tiež schválenie rozpočtu pre 2014 . Prítomnosť predsedu WP mlieko a jeho snaha hľadať riešenie situácie do konca roka síce všetci uvítali, ale k žiadnemu posunu to neviedlo. Ke kritike príprav sa pridala španielska organizácia ASAJA .

Štyri možnosti , ktoré uviedol sekretariát :

- Zvýšenie kvóty

- Zrušenie pokút za nadprodukciu

- Zmenu v obsahu tuku

- Redistribúcia pokút za nadprodukciu

Tu boli najväčšie protesty od Coldiretti , ktorá už roky kritizuje systém pokút , kedy tvrdí , že Taliansko je najviac postihnuté zo všetkých krajín a že celý rad z nich nerešpektuje zákon a neplatia pokuty . Nemecký zástupca k tomu povedal , že je to opäť diskusia bez konca a že rozhodnutie musí prísť od prezídia. Väčšina krajín sa k tomuto postoju pridalo. Rada sa tu stále ešte nedohodla a DG Agri hovorí , že medzi ČŠ je veľká polarizácia a problémy tu vraj robí predovšetkým zmena rozdelenia fondov .

Obchod - tento bod sa týkal predovšetkým ďalších rokovaní s USA . Od posledného prehľadu sa prakticky nič nezmenilo . US neurobili žiadny nový návrh a tak sa čaká , čo prinesie budúce kolo rokovaní vo Washingtone , koncom mája .

Rokovania s Japonskom budú tiež pokračovať v polovici mája , u Mercosur sa zatiaľ nič nezmenilo , aj keď sú tu vyhlásenia , že do konca roka sa rokovania obnovia .

EÚ - Čína - problém predovšetkým s označením pôvodu, ale tiež stále väčšie dodávky falošných liekov na trh EÚ , keď väčšina z nich pochádza buď z Číny alebo s Indie .

Cukor - zástupkyňa CIBE tu upozornila na rastúce problémy cukru s USA , ktoré dovážajú stále väčšie množstvo cukru z Mexika a následne zvyšujú vývoz biopalív do EÚ . Pripravovaná dohoda s Mexikom sa javí ako veľmi komplikovaná. Dvaja zástupcovia Komisie prišli informovať o pripravovanom EXPO 2015 , ktoré bude budúci rok v Miláne a kde poľnohospodársky sektor má zohrávať významnú úlohu .

Informácia , že je už dnes prihlásených 145 krajín . Témy ako použitie pôdy , propagácia zdravej výživy, využitie zdrojov oceánov , lepšie riadenie potravín a investície do výskumu .
Otázkou zostáva, do akej miery sa organizácie C / C chcú zapojiť do systému tematických konferencií . Problém je s výškou nákladov na prenájom sál ( na 1 deň 20 000 € ) . Taliansky zástupca vyhlásil , že počítajú s konferenciou , ktorá bude mať ako tému podvody v potravinách . V júni 2015 má byť organizované presidium Copa v Miláne .

Ale aj tu sa najprv bude skúmať otázka nákladov s tým spojených .

Sociálny dialóg - poradné výbory EK. C / C chce miesta vo všetkých 14 skupinách a vo všetkých prípadných podskupinách ako za Copa tak za COGECA ( tieto miesta sú tradične rozdelené medzi obe európske organizácie ) . Problém zostáva u požiadavky NGO , ktoré chcú 50 % miest aj keď na doterajších poradných výboroch zostala väčšina týchto miest prázdna . C / C vzhľadom k argumentu DG Agri , že všetko je obmedzené počtom a kapacitou rokovacích miestností na DG Agri , ponúka riaditeľstvo obmedzený počet rokovaní v priestoroch C / C. Komisia má tiež znížiť počet miest pozorovateľov , čo skomplikuje prácu radu zástupcov z Belgicka a okolitých krajín , ktorí na poradné skupiny dochádzali bez úhrady .

Vykonávací akt pri rozvoja vidieka . Prehľad tu urobila vedúca pracovnej skupiny, ktorá pripravuje list ako reakciu na návrh . Diskusia sa tu viedla o vykonávaní , ktoré v návrhu nie je podľa nej dosť dobre vysvetlené . Do sekretariátu došli už v priebehu marca pripomienky z celej rady krajín .

EFA - ekologicky zameraná plocha . Stanoviť minimálne čas , kedy má pôda ležať ladom ( 6 mesiacov ? ) . Pasienky ako rotačné plodiny ? Je 5 % správne nastavené , alebo môže byť pružnejšie riešenie . Pokuty - kedy a ako sa budú vykonávať , sú tu pripravené aj určité výnimky .

 

Závery:

- V roku 2017 sa pripravuje vyhodnotenie SPP aj oblastí ekologického záujmu aj ďalších kritérií

- Vo vykonávacom nariadení pre rozvoj vidieka sú nedostatky týkajúce sa jeho vykonávania – skupina požduje dodatočné vysvetlenie

- V roku 2015 sa v Miláne uskutoční veľká svetová výstava, pri tejto príležitosti by C-C chcela zorganizovať júnové presidium v Miláne, ak to umožnia náklady

- Stale prebiehajú diskusie o riešení situácie po zrušení mliečnych kvót

 

 

Pracovná skupina Fytosanitárne otázky 14.4 .

    Celodenné zasadnutie malo celý rad príspevkov ako od DG Sanco , tak od členských organizácií , ktoré predložili ich národné plány na udržateľné použitia PPP . Luc Peeters , predseda skupiny privítal zástupca ECPA ( Európska asociácia ochranných prostriedkov ) , ktorí tu mali celkový prehľad stavu v období, kedy ide o ďalšie obmedzovanie použitia PPP . Bola tu jasná kritika politiky EÚ , že sa do výskumu neinvestuje , nepripravili sa žiadne alternatívne prostriedky . V 80. rokoch investovala EÚ do výskumu cez 30 % svetových prostriedkov , dnes je to menej než 7 % . Európske rozhodnutia by sa mali zakladať na vedeckých podkladoch a nie emóciách , Európa potrebuje silný poľnohospodársky sektor . U zákazu PP chýbajú prakticky všade dopadové analýzy , zatiaľ sa robili len čiastočné a z nich sa ešte robili nedokonalé závery .

Ako známy príklad tu bolo hodnotenie vplyvu PPP na včely . Na jedno pole sa počita 7 kolónií včiel , medzi kolóniami má byť vždy 4 km nárazníková zóna , aby sa predišlo miešaniu .Celková šírka pokusného poľa je 16 km a dĺžka 28 km , čo predstavuje plochu väčšiu než má celá Malta . Takýto pokus sa ale nikdy a nikde neurobil , takže doterajšie štúdie sú len čiastočné a teda nedokonalé .

Náhrady - bude pripravený zoznam 82 aktívnych zložiek , a ten má byť hotový do konca budúceho mesiaca . Existujú obavy , že tieto zoznamy môžu byť zneužité distribúciou a môžu im slúžiť na vypracovanie ich vlastných štandardov . Súčasný sprievodca nie je stále oficiálny, aj keď ho ČŠ užívajú , Komisia ho zatiaľ neschválila . CPA chce čo najskôr dokončiť vyhodnotenie ( komplexné ) vplyvu PP na včely a ostatné opeľovače, zatiaľ však neboli vytvorené potrebné podmienky .

Taliani , ktorí tu boli veľmi aktívni , hovoria , že majú najtvrdšie pravidlá pre PP na svete , ale zároveň chýbajú prostriedky na likvidáciu celého radu chorôb . Politicky to stavia farmára proti včelárom . Rakúšania majú problémy s uznaním prostriedkov , komplikované vzťahy s Bavorskom . Komisia by tu mala zabezpečiť harmonizované fungovanie .

EFSA pripravuje teraz nový protokol hodnotenia , ten by mal celý proces zjednodušiť a hlavne zrýchliť ( uznanie trvá aj dlhšie ako 1 rok ) .Nízke rizikové kritériá - zoznam mal byť už dávno hotový , ale stále sa na neho čaká .

MU - minor uses – menšinové použitie - že diskusie prebiehajú už viac ako 2 roky a minulý mesiac bolo riešenie opäť odložené . Rada chce mať ďalšie rokovania v máji so všetkými ČŠ . C / C má pripravenú spoločnú pozíciu as ňou chce ešte do leta zoznámiť celý nový EP . DG Sanco pripravilo nový tender pre MU , je tu vyčlenených 350 000 € , táto čstka by sa mala kombinovať s 8m € , ktoré sú na to vyčlenené v národných rozpočtoch , čo by malo pre túto fázu rokovaní stačiť . Pre rad špecifických plodín chýbajú dostatočné údaje , sekretariát žiada organizácie , aby všetko posielali do sekretariátu , ktorý po zlúčení všetko odošle na DG Sanco JRC (Spoločné výskumné centrum). Sekretariát chce teraz koordinovať celú otázku MU .

Robert Baayen z DG Sanco tu mal príspevok o poslednom vývoji zdravia rastlín a dovozných stratégiách EÚ . Návrh Komisie je ako na Rade tak v EP a 1. čítanie bolo v EP 14.4 .
Cieľom je revízia celej politiky zdravia rastlín , lepšia ochrana , rýchlejšie reakcie a modernizácia všetkých nástrojov ( naposledy revidované v 1970 ) . Pre dovoz sa kontroly sústredia jednak na vysoko rizikové rastliny a tiež aj na batožinu cestujúcich , ktorí veľmi často dovážajú ilegálne rastliny a produkty .

Modernizácia : pasy pre rastliny , chránené zóny pre vnútorný obchod EÚ , lepšia finančná podpora . Nové opatrenia majú začať platiť tento rok v lete .

Obhajoval dovozný systém EÚ , ktorý je kvalifikovaný ako otvorený , zmena tohto štatútu by priniesla pre ekonomiku EÚ veľké náklady . Teraz sa tu stále viac kladie dôkaz na prevenciu , nová kvalifikácia rizík rastlín má zabezpečiť lepšiu ochranu . PRA - pest risk analysis - sa vykonáva pre všetky vysoko rizikové plodiny ( dovoz ) a pre všetky reprodukčné materiály .

Legislatíva : existujúce články ochrany 40 až 42. týkajúce sa zákazu dovozu , alebo špeciálnych požiadaviek a tiež ekvivalencie . K nim sa má novo pridať článok 47 , ktorý zahŕňa nové nástroje pre vysoko rizikový obchod :

- Riziká od známych škodcov

- Riziká , kde pôvodca nie je známy

Týka sa predovšetkým všetkého rozmnožovacieho materiálu , ide o nový netestovaný obchod , kde chýba intenzívne vzorkovanie . Pre tieto opatrenia je stanovená lehota 2 roky s možnosťou o ďalšie 2 roky predĺžiť . Španielsky zástupca tu kritizuje pozíciu Komisie , kontroly sú slabé alebo žiadne . Má tu na mysli dovoz citrusových plodov z J. Afriky ( čierne škvrny ) . Taliansky zástupca k tomu dodáva , že sa teraz vyskytujú aj u kiwi .

Národné akčné plány ( NAP ) a na integrované riadenie škodcov ( IPM ) . ČŠ dokončili teraz prakticky všetky prevody . Táto politika má byť revidovaná každých 5 rokov . Je tu úzka spolupráca s FVO (Veterinárny a potravinársky úrad) u spoločne identifikovaných kritérií.

Slabiny NAP : veľké rozdiely v cieľoch medzi ČŠ , nerešpektujú sa časové limity , ani u revízií , často nedostatok priorít .

IPM : dať prednosť nízkej intenzite ošetrenia

         Prednosť nechemické metódy

         Prednosť pre produkty s nízkym rizikom

Väčšina ČŠ dáva stimuly na lepšiu použitia poradenskej činnosti ( labo , výskum ) .

7. a 8.5 sa uskutočnila konferencia k integrovanej politike , v spolupráci s DG Agri .

Je dobrovoľný , a farmy , ktoré sú v ňom zapojené dostávajú ďalšie platby z RV . Ak sa chcú Zástupcovia sa zhodujú, že použitie PP sa trvalo znižuje , ale otázka je, či je to ekonomicky únosné . Kto bude platiť za vysoké náklady na produkciu bez PP ? Chýbajú alternatívne prostriedky , schvaľovanie trvá mesiace .

 

Závery:

- Väčšina krajín nemá nič proti obmedzovaniu toxických PP , ale všetci sa zhodujú na tom , že by mali byť k dispozícii alternatívne prostriedky v dostatočnom množstve a výbere .

- Problem vzťahu farmár – včelári narastajú

- EK bola kritizovaná najmä za chýbajúci výskum ako aj za nepredloženie alternatívnych riešení pre farmárov

 

 

Pracovná skupina Šľachtenie dobytka 22.4 .


      Rokovanie s pánom Alfom Fusselom z DG Sanco o Legislatíve - Regulácia zootechnických a genetických podmienok pre obchod a dovoz do EÚ .

Súčasný stav : 4 direktívy - pre hovädzie , bravčové , ovčie a kone .
- Pre ostatné zvieratá
- Direktíva o dovozoch chovných zvierat

Problémy : rôzne národné transpozície direktív
                 Rôzna interpretácia obsahu textu

Vykonávanie : 1. 26 legislatívnych aktov - vykonávanie
                     2. Smernica 91 / 174 EEC - nie je harmonizovaná

Problémy : rôzne legálne nástroje vykonávania
                  3 direktívy Rady + 1 rozhodnutie Komisie
                  - Rôzny jazyk pre podobné obsahy
                  - Určité aspekty neboli nikdy zosúladené

Obecná štruktúra legislatívy :
1. Druh smernice
2. Rozhodnutie o :

- Kvalitatívnych znakov o uznanie šľachtiteľských organizácií a asociácií
- Zoznamy organizácií
- Podmienky pre zaradenie do kníh stád

Revízie a dôvody :

Adaptácia Lisabonskej dohody

Zákon o zdraví zvierat a revízie Smernice 882/2004 - kontroly

Transpozícia na odmietanie cross - border aktivít šľachtiteľských rganizácií                           

 Nekompletné implementácie ( kone , sťažnosti )
                             

Nové organizácie - sú odmietané ( zachovanie monopolu ? )
                             

Nedostatočné mechanizmy na riešenie sporov .

Nová regulácia :

1. jednotný právny rámec obchodu a dovozu
2.Smernice - bez národnej transpozície
3. všetky podmienky v texte + prílohy
          - Prílohy - môžu byť doplnené delegovanými aktmi
          - Osvedčenia rodokmeňa - vykonávacie akty
 4. Kapitola oficiálnych kontrol a sporov
 5. Vymáhanie pre delegovaných aktov u obchodu a dovozov pre             ostatné zvieratá na šľachtenie

Štruktúra novej legislatívy :

a ) uznanie a zoznamy šľachtiteľských organizácií
b ) schválenie programov šľachtenia
c) práva a povinnosti šľachtiteľov
d ) vstupu do kníh šľachtenia
e ) prijatie šľachtenia
f ) výkonnosť testovanie a geneticé vyhodnotenie
g ) dovoz
h ) oficiálne kontroly

Prílohy : - kritériá pre uznanie šľachtiteľských organizácií , kritériá pre schválenie šľachtiteľských programov , podmienky pre vstup do šľachtiteľských kníh , podmienky pre testovanie výkonnosti + genetické hodnotenie povinnosť + funkcia EÚ referenčného centra , obsah zootechnických certifikátov .
Delegované akty : doplnky príloh , podmienky pre šľachtenie , podmienky pre testovanie výkonnosti , podmienky pre prijatie do šľachtenia , podmienky na dovoz .
Problémy : obmedzený rozsah , oddelenie uznanie organizácií a ich programov , cezhraničné aktivity , kontroly v súlade s 882/2004 , identifikácia koní v súlade so zákonom o zdraví zvierat , spory riešené v ČŠ , žiadne pravidlá pre klonovanie , bez definície pre rod .
Nevie sa kam zaradiť hybridné ošípané , nie sú jasné pravidlá pre šľachtiteľské programy ( FR , NL ) . Regulácia je len pre čistokrvné druhy , ale je stále viac hybridných zvierat .
Štátna pomoc - pravidlá - prepájanie RV na opatrenia SA ( Štátna pomoc ).

Skupinu zaujímalo či štátnu pomoc možno uplatniť pre šľachtenie - to je vraj možné v rámci pomoci pre živočíšnu výrobu . Napríklad ako časť na nákup zvierat na reprodukciu - táto otázka nie je ešte úplne rozhodnutá . Komisia sa tu sústreďuje predovšetkým na dôvod - kvality . Už niekoľko rokov funguje tento program pre nákup šľachtených zvierat pre pobaltské krajiny a ten má ešte niekoľko rokov pokračovať . Je sem možné zaradiť aj niektoré druhy , ktoré sú považované za národné dedičstvo - tu je podpora na nákup genetických materiálov .

Klonovanie : zástupcovia DG Sanco sa ospravedlnili .

Sú tu 2 návrhy Komisie z decembra 2013 a direktíva o potravinách z klonov . Obe sú prejednávané ako v Rade tak v EP . Ale ako rokovania ukazujú , chýba jednota a ČŠ požadujú viac času na diskusiu . Teraz nič nebráni , aby boli klony v dovoze do EÚ . Rad krajín nemá jasno ani v  označovaní , teraz to nie je nijako zabezpečené. Komisia chce sledovať vedecký prístup ( ale tam nie je jasné či by sa malo nejako regulovať potomstvo klonov . Vo väčšine krajín mimo EÚ nie sú vôbec žiadne pravidlá ( US ) , nie sú tu žiadne záruky . Ako má Rada a EP riešiť - bezpečnosť x etika x výber - sledovanosť od počatia až na stôl ? Je to realistické ? Sú tu tiež obavy z reakcií WTO .

Výskum a inovácie - Tania Runge .

Po roku 2012 bola znovuotvorená pracovná skupina , ktorá sa schádza 2x do roka . Tieto stretnutia nie sú pravidelné , skôr ide o stretnutia pri príležitosti veľkých európskych podujatí na výskum a inovácie . Táto WP má slúžiť ako most medzi vedou a praxou .

Ďalšie projekty : živočíšna produkcia vrátane akvakultúry , riešenie udržateľných genetických zdrojov . Sektor sa musí zapojiť aktívnejšie , teraz chýbajú témy týkajúce sa živočíšnej produkcie .

AOB . Voľba do EP hlavné body príprav .

Ako by mali skupiny pripraviť nové lobbovací programy pre všetky sektory . Neistota u zloženie nového EP a aké prípravy sa tu majú urobiť . Aj keď väčšina zástupcov je tu opatrných, C / C však pripravuje už v rade skupín spoločné pozície a prípravu na vysvetľujúcu kampaň , ktorá bude určená od júna všetkým poslancom EP .

 

Závery:

- Nové zloženie EP vnáša neistotu do aj do sektoru šľachtenia dobytka

- Problémy : obmedzený rozsah , oddelenie uznanie organizácií a ich programov , cezhraničné aktivity , kontroly v súlade s 882/2004 , identifikácia koní v súlade so zákonom o zdraví zvierat , spory riešené v ČŠ , žiadne pravidlá pre klonovanie , bez definície pre rod .

- Sú tu 2 návrhy Komisie z decembra 2013 a direktíva o potravinách z klonov – momentálne sú diskutované inštitúciami EÚ
 

 

 

Pracovná skupina Organické pestovanie 23.4 .

       Po schválení programu a zápisu , tu boli rozoberané údaje o plochách a produkcii bio v ČŠ . Väčšina krajín to pripravuje v spolupráci s ministerstvom a to dáva k dispozícii údaje až začiatkom júna . Ďalším problémom je , že sa u viac ako polovice krajín jedná len o odhady , chýbajú presne rozdelené údaje . Zo všetkých krajín tu najlepšie pracujú Taliani , ktorí majú druhým rokom nový systém informácií s celoštátnym prehľadom . Španielsko má údaje len z niekoľkých regiónov .

Krmivá Bio - začiatok platí od 1.1 . 2015 .

Sekretariát odoslal na Komisiu 4.4 . list sa reakciami na celkovú situáciu v EÚ a pripomienky sa tu týkajú predovšetkým 5 % vynimky .

Väčšina krajín EÚ má deficit krmív a tento deficit je ešte výraznejší u proteínov bio . To hlása ako Nemecko , tak Rakúsko a aj Taliani tvrdia , že napriek všetkej snahe o zvýšenie produkcie a rôznych štúdiách o alternatívach , nahraditeľné produkty neplnia úplne potrebu.
Rovnako Briti predloží do jesene novú štúdiu , kde sa už dnes konštatuje , že nie je na trhu ani dostatočné množstvo , ale ani nie je dostatočná kvalita pre bio . Uvažujú o použití syntetických zložiek . Tiež Španieli žiadajú 5 % predĺžiť , to je dnes limit , ktorý sa nepodarí znížiť a s klimatickými zmenami sa problémy u produkcie len zvyšujú .

Navyše majú problémy s kvalitou , väčšina pripravujúcich krmív pracuje ako s bio tak s konvenčnými a tak sú v bio veľmi často zvyšky konvenčných krmív , čo sektor poškodzuje .
Nemci navrhujú požiadať Fediol o zaslanie prehľadov o krmivách , dotaz je , prečo  C / C už dávno nepožiadala o údaje .

Kontaminácia u spracovanie : sankcie sa presadzujú rýchlo , práca u náhradiek materiálov ide oproti tomu veľmi pomaly , chýba alternatívy . Úvahy o použitie metionín (Francúzsko ) , v syntetickej podobe .

Po tomto úvode sme mali viac ako 2 hodinou prednášku a diskusiu sa zástupca DG Agri unit 4 Bio , vedený Joao Onofre - revízia pre sektor organická výroba .

Návrh na revíziu , ktorý začal prípravou v 2011 bol nakoniec prijatý kolégiom Komisie tento rok v marci .

Otázky a problémy : 4 x sa zvýšil trh za posledných 10 rokov , ale samotné plochy bio len 2x . Zvýšil sa dovoz a nie vždy dosť starostlivo kontrolovaný .

Súčasná politika Bio nezaručuje základ pre udržateľný rozvoj Bio .

Akčný plán pre najbližších 10 rokov ( + legislatívny návrh + odporúčania pre rokovania na medzinárodnej úrovni - dovoz ) .

EÚ organická pravidlá , kontroly - založené na riziku , obchod - ekvivalencie .

3 hlavné kapitoly revízie :

- Rozsah , pravidlá produkcie + označenie

- Režim obchodu

- Certifikácia a kontroly

Tieto kapitoly boli dosť podrobne rozobrané , ale majú len obmedzený vplyv na domácu EÚ produkciu . Pri článku 20 , kde sa rieši prítomnosť nepovolených častíc ( v detskej výžive ) - kompenzácia za znečistenie - možné v rámci SA ( štátna pomoc ) a SPP pravidiel.
Revízia má zabezpečiť lepšie prepojenie a prechody od ekvivalencie k úplnému zloženiu a ďalej silnejšie pravidlá pre akreditáciu .

Bio - certifikácia a kontroly : s ohľadom na princípy bio.  Ustanovenia efektívneho kontrolného systému bio – oficiálny. Notifikácia aktivít - všetci operátori reťazca .

Povinnosti držať záznamy , aktualizácia zoznamov operátorov ( prístupné verejnosti ) , poplatky . Harmonizácia pravidiel pre neplnenie - kontroly - prístup len na základe rizík - nie je nijako špecifikované koľkokrát do roka má prebehnúť . V diskusii sa ukázalo niekoľkokrát , ako ďaleko je Komisia vzdialená od reality na vidieku a na farmách . Nechceli veriť , že v mnohých krajinách je viac než štvrtina fariem mix , teda buď v prechodnom období , alebo rozhodnutie robiť oddelene ako bio produkciu , tak konvenčnou , vo väčšine prípadov kvôli ekonomickým dôvodom. Druhým problémom sú bio semená , ktorých je úplný nedostatok , a ten je najvýraznejší u malých kultúr , kde nie je rentabilita . Mix farmy sú faktom ako v Španielsku , Taliansku či Francúzsku , ďaleko menej na severe Európy . Taliani to obhajujú faktom , že ekonomická návratnosť samotné bio nie je v niektorých sektoroch dostatočná a musí sa kompenzovať konvenčnou produkciou napríklad veľkých plodín.
Nepovolené častice - analýzy fungujú rovnako ako pre bio tak konvenčné , najväčší problém pre bio robí nepriame znečistenie ( väčšinou vzduchom prenášané pesticídy ) . Tento typ kontaminácie nie je nevyhnutný , ale rovnako sa stáva často . Aj pri bio musíme byť realisti . Francúzsky zástupca dáva príklad pestovanie bio - ryže v delte Rhone , ktorá so sebou nesie veľa nie príliš čistej vody , použitej na zavlažovanie . Dá sa s tým vôbec niečo robiť ?

Reprodukčné materiály - vynímky majú prestať platiť 31/12/2021 ale nikde nie sú záruky , že všetko bude v tej dobe Bio . Uvažuje sa o dostatočne dlhom prechodnom období , sú limity alebo ciele , ktoré nemožno nikdy splniť na 100 % . Zástupcovia DG Agri k tomu hovoria , že to má slúžiť ako stimul , ale ostatní si myslia , že za súčasných podmienok to nie je realistické . Francúzi navyše k semenám bio hovoria , že v krajinách sú 2-4 veľké firmy s monopolom , majú prakticky monopol , diktujú ceny a nemajú záujem o malé plodiny . Nielen straty produkcie , ale aj straty biodiverzity . V popoludňajšej časti tu bola predovšetkým diskusia k 3 bodom:

Stratégia pracovnej skupiny voči diskusii na poradnej skupine Komisie.
Priority bodov programu

Poradná skupina zajtra .

Holandský zástupca prvýkrát vyhlásil , že by skupina mala úplne odmietnuť návrh na novú reguláciu . Dáni sú síce kritickí , ale hovoria , že návrh bude v mnohom pozmenený . Komisia, ako sa ukázalo , je ochotná načúvať . Ale s tým nesúhlasia Nemci a Rakúšania  sú tiež proti prijatiu . Taliani sú skôr pre . Holandský zástupca hovorí , že to nijako nerieši praktické problémy : 100 % organické x 100 % udržateľné , a nijako sa tu nehľadí na sociálnu stránku ( fair trade a dovoz do EÚ ) .

Ak dobre zapracujeme v EP a v Rade , tak návrh neprejde . Časť krajín ešte nepripravila pozíciu k návrhu ( Estónsko , Švédsko , UK , Fínsko ). Taliansko, Belgicko si myslia, že sa dá návrh vylepšiť . Francúzi sa zatiaľ nerozhodli .

Vadí im v návrhu rad problémov , ale Konečné stanovisko bude do polovice mája .

Pozícia krajín je približne 50:50 , ale s tým predseda skupiny nepresvedčil . Záležať bude na postupe poradnej skupiny , kde bude musieť byť odpoveď na nasledujúce body :

- Semená bio a krmivá

- Pesticídy a MRL

- Premena fariem na bio

- Kontroly a prístup k nim

Premena - mix farmy , uznanie začiatku , otázka znižovania množstva krmív na farme v prechodnom období . So 100 % zmenou nemá problém Nemecko , Rakúsko a Dánsko , všetky ostatné krajiny problém majú . Taliani a Holanďania požadujú možnosť súbežnej bio a konvenčnej produkcie, ak sú parcely dostatočne oddelené , odmietajú formu , že celá farma musí byť povinne len bio .

MRL - analýzy sa postupne upravujú podľa technického vývoja , existujú tu možnosti postupného sprísňovania , alebo sú dohodnuté limity trvalé ? U semien boli návrhy odmietnuté už pred pár mesiacmi . Pre malých producentov je sem zaradená tiež otázka certifikácie skupín výrobcov, pre zástupcov južných krajín to umožní zníženie celkových nákladov , sever to nezaujíma , Francúzsko tu zostáva neutrálne .

 

Závery:

- Je problem s nahlasovaním a porovnávaním údajov o bioprodukcii z dôvodu chýbajúcej harmonizácie

- Viaceré krajiny uplatňujú princíp kombinovaného pestovania konvenčných aj bioplodín na farmách, a to z ekonomických dôvodov.

- Je potrebné ustanovenie oficiálneho unifikovaného kontrolného system pre bio a sprísnenie kontrol dovozov

 

 

 Prezídium Copa 24. 04 - 25.4 .

 

Popoludňajšie spoločné zasadnutie presidia Copa a COGECA s americkým veľvyslancom Antony Luzazatto Gardnerom . Na začiatku tu predseda Copa Maat predstavil nových predsedov NFU , rakúskej AK, talianskej CIA a Chorvátska . Pred príchodom veľvyslanca urobil Fernando prehľad o finančnej situácii C / C za rok 2013 . Prekročil sa výdavky na cesty a na komunikáciu o takmer 50 % . Bola tu celý rad mimoriadnych akcií okolo reformy SPP ,

Na seminára bolo vydané menej prostriedkov ako po iné roky . Platy v sekretariáte mali za rok 2013 index 2,79 % , je to za 10 rokov mierny nárast .

124 000 € bolo získané z prenájmu miestností iným organizáciám .

Celkovo bolo v roku 2013 až 344 schôdzí ( 220 pracovných dní) , je veľmi ťažké mať väčšie vyťaženie . CIBE tu prispela 30 000 € , Ceja , ktorá tu síce mala niekoľko schôdzí , ale podľa dohody s C / C sú ju poskytované bez úhrady . Členské organizácie tu mali schôdze : NFU 12x , LKO 8x , MTK 6x , ČR 2x ( študentské návštevy ) .

Veľvyslanec Gardner .

Jeho vystúpenie bolo ďaleko ostrejšie , než nedávne vystúpenie poľnohospodárskeho atašé House , ktorý tu bol tiež prítomný . Hneď v úvode napadol EÚ prístup k GMO a zdravotným otázkam , že odmieta prehodnotiť svoje prístupy a nekoná na základe vedeckých poznatkov, ale veľká časť sa odohráva na emóciách . Pees na to odpovedá, že situácia nie je jednofarebná , že musel založiť filiálku v USA , aby mohla Francúzsko ďalej predávať husia pečeň , pretože Kalifornia robila veľké problémy . Tiež Nemci kritizovali americký prístup k otázkam hormónov u hovädzieho , alebo dezinfekcii hydiny chlórovým roztokmi .

Veľvyslanec sa tiež ostro oprel do talianskych záujmov na označenie pôvodu, ktoré sú podľa neho zastarané a nepomáhajú zlepšenie vzájomného obchodu . Tieto otázky tu boli niekoľkokrát prehodnotené , ale rozdiely trvajú . Pre americkú stranu je dôležitý konečný výsledok , nejde ani tak o štandardy . Je tu tiež iný pohľad na riziká . GM a veda , spotrebitelia musia mať výber ( predovšetkým cena ) . Európa má problém s uznaním vedeckých záverov ( GM , klonovanie ) . Celková diskusia ukázala , aký je rozdiel v americkom a európskom prístupe k potravinám , ktorý sa asi v dohľadnej dobe nezmení a hľadanie spoločného menovateľa pre poľnohospodársky obchod nebude zďaleka jednoduchý . Maurice House , poľnohospodársky atašé USA pri EÚ bol tiež o poznanie agresívnejší , než na prvom stretnutí pred 6 týždňami . Rozdiely sú predovšetkým v pohľade na otázky hygieny ( ošetrenie mäsa ) , ďalej na GMO a klonovanie . Väčšina krmív , ktoré do EÚ idú zo zámoria je GMO , a u zvierat , ktoré boli klonované , nie sú dostatočné záznamy , takže vysledovateľnosť je tu veľmi slabá .

 

 

Prezídium Copa 25.4 .

Ako prvý bod tu bola reakcia na vývoj mliečneho sektora - po skončení kvót . Španielska ASAJA , odmieta prístup C / C a k nej sa pridala ako FNSEA , tak talianska Coldiretti . Poukazujú na to , že už pri prerokúvaní otázky na POCC tu boli výhrady , a aj keď nemôžu vytvoriť blokovacie menšinu , nemôžu s dokumentom súhlasiť . Podobne ako na presidiu COGECA , bola aj tu veľmi podrobne rozobraná otázka metód práce a ďalšie požiadavky na lepšie fungovanie C / C. Tu mala prvá reakcia na starosť švédska zástupkyňa, ktorá opäť zdôraznila, že po viac než 10 rokoch, je čas na zmeny a že touto otázkou by sa prednostne mali zaoberať obe prezídiá C / C. Časový návrh a predmety na prejednávanie je potrebné dokončiť do decembra , stále propagujú možnosť externých poradcov u niektorých otázok , predovšetkým u vonkajšej komunikácie . Opäť tu zaznela požiadavka na rokovania o výške poplatkov . Boerenbond cez svojho predsedu Van Themsche zopakoval argumenty a povedal , že jeho organizácia bola za iniciatívami zmien pred 10 rokmi a teraz , aj keď reakcia na seba nechala čakať viac ako rok , sa ukazuje , že sa celková scéna EÚ výrazne zmenila , a je predovšetkým potrebné inak reagovať na správanie NGO a EP . C / C musia byť silné lobby - a úlohou presidia je túto úlohu zabezpečiť . C / C musí byť viditeľnejšie . Zástupca španielskej ASAJA konštatuje , že teraz , keď je C / C pre 28 členských krajín , pracuje lepšie než keď fungovala len pre 15 krajín , ale je tu stále priestor na ďalšie zlepšenie. Vzhľadom na problémy financovania organizácií , je potrebné tiež riešiť otázky možnosti sponzorov pre veľké zhromaždenia .

S týmto postupom vyslovili prakticky všetci súhlas . Určité problémy existujú aj naďalej , ako hľadanie spoločnej pozície , tu bola zdôraznená dôležitosť komunikácie predovšetkým vo vzťahu k EP . Dohoda , že sekretariát pripraví pracovný plán a rozošle ho do konca mája . Medzi návrhmi je aj otázka rotácie predsedníctva , dobrý a silný predseda by mal mať možnosť zostať vo funkcii dlhšie , zmena štatútu C / C ?

U otázky reakcie na voľbu EP sa aj tu viedla debata o možnom novom zložení , kde silnú stranou môžu byť populistickej strany cez celé spektrum EÚ . C / C si musí pripraviť novú stratégiu , ako pracovať aj s týmito stranami , pretože budú mať v EP dosť veľkú váhu .
Bolo zdôraznené , že C / C musí hľadať nové cesty ako rozumieť a reagovať na dynamiku rokovaní a rozdelenie úloh medzi EP a Radu .

Mlieko - predseda skupiny Mansell najprv urobil prehľad celkového svetového trhu , ceny , ktoré sú teraz vo väčšine krajín okolo 0,40 € aj keď nastal mierny pokles , je to stále o 0,18 € viac než pred rokom . Ale celkovo je hodnota mlieka len o 3 % vyššia ako bola v 2005 .
Export EÚ28 bol vlani o 17 % vyšší , US o 10 % , cieľové krajiny predovšetkým Čína a Rusko a pre syry tiež USA . Syry predovšetkým zaručujú vyššie ceny a vývoz sa za posledné 2 roky viac než zdvojnásobil do Číny . Rabobank predpokladá , že do 2022 bude sektor rast o 2-2,5 % ročne .Otázka týkajúca sa pokút za nadprodukciu . Tie majú dosiahnuť v 2014 cez 500 m € . Má to ešte zmysel ? Polovica krajín súčasnú kvótu prekračuje . Komisia tu kritizuje predovšetkým Francúzsko , ale aj Rakúsko a Nemecko . Talianska Coldiretti , ktorá sytém kvót kritizuje už roky , hovorí , že u nich boli kvóty nastavené vždy príliš nízko ,nezodpovedali nikdy kapacite krajiny a pokutovanie je pre nich nespravodlivé . C / C by sa mala teraz sústrediť na to , čo sa bude diať po skončení kvót , ako predchádzať krízam a ako čeliť situáciám predovšetkým vo väčšine LFA EÚ . Väčšina krajín sa zhoduje na tom , že pokuty dnes nemajú zmysel , produkcia rastie v celej rade krajín . Ale aj tu je vidieť , že zhruba polovica krajín podporuje dokument pripravený C / C , ale druhá polovica tu vidí problémy a chce jeho prepracovanie . Treba sa hlavne sústrediť na nástroje , ktoré ochránia budúci trh mlieka . Nakoniec sa o celom dokumente hlasovalo , ale pretože tu nebol jasný výsledok , dokument sa vráti do pracovnej skupiny k ďalšej úprave .

Obchod - poľský zástupca Sikora kritizuje postup EÚ v rokovaniach s Ukrajinou a Ruskom . Nejedná sa tu už o obchod , všetko je príliš politické a Poľsko je v prvom rade pri postihu .
Rokovania s americkým veľvyslancom ukázalo včera ako ho dokážu veľmi silovo využiť , a že nie sú pripravení robiť žiadne väčšie ústupky .

Chorvátsko prijaté aj do Copy .

AOB .Dánsko žiada o možnosť rokovania s Komisiou o šírke poľnohospodárskych strojov, kde je vraj snaha presadiť nové opatrenia bez ohľadu na výnimky pre poľnohospodárske stroje - ako bod pre budúce prezídium.

 

Závery:

- Neustáva ostrá kritika voči pokutám za prekročenie mliečnych kvót

- Americký veľvyslanec ostro kritizoval prístup EÚ k problematike GMO

- Bola prednesená otázka rotácie predsedníctva COPA-COGECA

- Príprava novej stratégie komunikácie voči novému EP

 

      

Pracovná skupina Potravinový reťazec 28.4 .


     Schôdzu riadil naposledy Peter Kendall , ktorý skončil ako prezident NFU a v tejto skupine odovzdal symbolicky žezlo svojom írskemu kolegovi Eddie Downey , ktorý tu bol jediným kandidátom na nového predsedu skupiny . Marc Rosiers ( B ) zostáva prvým podpredsedom a na druhé miesto bol zvolený Adam Bedford z bruselského úradu NFU . Avšak Kendall predsedal ešte celé schôdzu , posledné 3 roky činnosti v tejto funkcii mu dávali síce určité zadosťučinenie , ale aj sklamanie z postupu Komisie , ktorá nenašla odvahu urobiť niečo pre narovnanie veľmi zlých vzťahov v reťazci . Ďalej povedal , že od začiatku roka je obchod ešte ďaleko agresívnejší v UK ako bol doteraz . Takže niektoré pozitívne signály tu sú , ale tie sú dnes len na národnej úrovni , pretože Komisia neurobila prakticky nič . Skupina sa musí teraz sústrediť na tlak na novú Komisiu , ale predovšetkým na EP , ktorému musí pripomenúť záväzok odstupujúceho EP , že ak distribúcia nebude plniť dobrovoľné záväzky , prejde sa po roku k legislatívnym úpravám vo vzťahoch v reťazci . Peter Kendall bol koncom minulého mesiaca zvolený predsedom WFO ( Svetovej organizácie farmárov ) . Takže tu Európa prevzala miesto po Američanoch z prvého obdobia.
DG Market mala urobiť dopadovú štúdiu na UTP ( neférové ??obchodné praktiky ) v reťazci . Bohužiaľ sa ani tu nič nestalo , od vlaňajšieho júna , kedy vznikla požiadavka , ale teraz po viac ako 6 mesiacoch čakania na odpoveď od Komisie musia C / C prejsť do ofenzívy a pripraviť reakcie pre novú Komisiu a pre nový EP .

DG Markt predložila už 2x upravené reakcie , ale kolégium Komisie ich zakaždým odmietlo . Nakoniec tu bola je deklarácia s predložením určitých úprav v reťazci , ale aj tá bola na poslednom zasadnutí v marci odmietnutá . A teraz pracuje Dg Markt na 3. verzii , ktorá ale nebude pripravená skôr ako koncom júna . U celého kolégia Komisie nemá tento projekt podporu , väčšina komisárov si myslí , že nie je potrebné vzťahy nijako upravovať . C / C naopak chce EÚ direktívu . Z týchto dôvodov začalo viacero ČŠ zavádzať národnú legislatívu , ktorá čiastočne pokrýva neférové ??praktiky .

Pekka sa zišiel kvôli problémom s komisárom Barnierom , ktorý dal čiastočne pozitívnu odpoveď , ale bez konkrétnych záväzkov . Navyše je na konci svojho mandátu a je otázkou , kto ho na DG vnútorný trh nahradí . Pre nastávajúce EP voľby je vidieť čoraz väčšiu frustráciu , populistické strany sú všetky proti akýmkoľvek ďalším reguláciám , a vzhľadom na ich predpokladanú silu v novom EP , bude úloha nájsť cestu pre lepšie fungovanie FC , ??ešte oveľa komplikovanejšie . C / C musí pokračovať , jej iniciatívy majú váhu , musí sa čo najviac sústrediť na potenciálnych spojencov v EP aj v Komisii ( španielsky zástupca povedal , že ich minister pôdohospodárstva je kandidátom na komisára poľnohospodárstva . Ale nie je to nijak potvrdené . Ďalším problémom , je neznalosť komisárov aj väčšiny poslancov v EP pri otázkach poľnohospodárstva . C / C tu musí mať veľmi silný program komunikácie a intenzívneho vysvetľovania pre nových poslancov . Paulo Gouveia tu informoval o novej iniciatíve FC , ??ktorá začala síce už vlani v septembri a priniesla celý rad formálnych záväzkov a obmedzení , ale bohužiaľ nedala žiadne konkrétne výsledky . Do tejto iniciatívy je zapojených 74 spoločností ( marec 2014 ) a ďalších 141 má o účasť záujem .

Komisia dala na tento projekt celkovo 200 000 € a má sledovať predovšetkým zapojenie SME na dodávky v reťazci . C / C tento postup kritizovala , že tam neboli žiadne konkrétne návrhy na opatrenia či zmeny správania , to má väčší ohlas v EP . C / C ide teraz o akékoľvek zlepšenie . Fínsko má už určitú dobu Výbor pre dodávkové reťazec , kde je členom , došlo k určitému zlepšeniu . Španielsko má záujem na zlepšení vzťahov pre SME , ich družstvá sú väčšinou malé spolky a táto forma im vyhovuje . Ale zároveň hovoria , že nikde dobrovoľný systém nefunguje. Stratégia C / C vo FC . Ešte tento týždeň sa zíde Serpa group , kde zastupuje Paulo , ale ani tam nebol od vlaňajšieho septembra zaznamenaný žiadny pokrok . Mandát HLG ( high level group ) končí v decembri a tak o jeho pokračovaní či pozmenenej forme rozhodne až nová Komisia , ale sú obavy , že to povedie len k ďalšiemu odloženiu .

Iniciatívy z členských krajín :

Veľmi podrobný prehľad zákona Konkurencie a ochrany spotrebiteľa z 31.3.2014 , ktorý publikoval minister Bruton .

Cieľom tejto legislatívy podľa ministra je :

- Prepojiť Národnú agentúru spotrebiteľov s úradom pre konkurenciu a pripraviť tak očakávané zlepšenie v konkurenčných vzťahoch a predložiť ich dozornému výboru a vytvoriť tak skutočne strážneho psa , ktorý má skutočnú moc a silu . Je to súčasťou širšej reformy spoločne s ministerstvom práce a podnikov a inovácií , a celkový počet fungujúcich agentúr bude v priebehu nasledujúcich mesiacov výrazne zúžený .

- Regulovať určité praktiky v sektore obchodu a zlepšiť tak rovnováhu a férovosť rokovania medzi všetkými hráčmi sektoru , dodávateľov , obchodu a spotrebiteľov .

- Aktualizovať a modernizovať zákon a prepájanie médií .

Táto ministerská iniciatíva , ako hovorí írsky zástupca , prichádza po dlhých mesiacoch diskusií a tlaku predovšetkým od farmárskej organizácie IFA . Všetko vychádza z faktu , že distribúcia ( 4 spoločnosti ) kontroluje vyše 80 % obchodu v krajine ) .

V zákone sú ale tiež stále určité nedostatky , ako nie je tam zahrnutý článok o zákaze predajní za ceny nižšie ako produkčné náklady , spoločnosti nie sú povinné zverejňovať ani zisky ani marže . Len čiastočne sú tu ošetrené kontrakty , vyjednávanie cien aj podmienky vrátane " príspevkov " na promócii . Tiež tam nie je nič o možnosti kolektívneho vyjednávania, ktoré požadujú predovšetkým družstva . Bude tu nezávislý ombudsman a to je veľmi pozitívna správa a zlepšenie pre doterajším opatreniam .

Nórska zástupkyňa k projektu v Nórsku povedala , že 4 spoločnosti kontrolujú absolútne celý trh v krajine . Za posledné 2 roky dva nové vládne výbory kontrolujú vykonávanie zákona o dobrom správaní vo FC a reguláciu kontraktov . Ďalej majú dozorné orgány , ktoré sú nezávislé od konkurenčných úradov . Výsledky sú povzbudivé , ale všetko funguje zatiaľ krátko , neboli riešené všetky možné problémy , ale výsledky sú celkovo pozitívne .

Španielsko má zavedený monitoring v sektore . Ale ani v zákone , ktorý má vzťahy ošetrovať nie je jeho vykonávanie urobené všade na rovnakej úrovni . Stále existuje rad sektorov , kde nie sú ani písané ( tlačenej ) kontrakty . Sú tam síce termíny platieb , ale nie postihy . A keďže Španielsko veľa svojej produkcie exportuje , chýba tu tiež spolupráca na EÚ úrovni .
Portugalsko : Nové legislatíva od minulého roka , kde sa upravili články uvádzajúca sankcie za neplnenie , ale dali by prednosť EÚ legislatívnym opatreniam .

Belgicko prešla procesom vzájomného uznania , zlepšenie ide len veľmi pomaly .

UK : v júni bude spravený prvý ročný prehľad o fungovaní , ten predloží NFU spolu s ministerstvom 22. júna .

Fínsko má tiež nový zákon od januára , je to odpoveď na koncentráciu distribúcie ( 2 spoločnosti ovládajú 85 % trhu . U koncentrácie sa stále nedarí presadiť potrebné zmeny .

Slovenský zástupca, Igor Šarmír hovoril o monopole distribúcie a ďalej pozval všetkých na májovú konferenciu do Bratislavy , ktorá sa má týmito otázkami veľmi podrobne zaoberať .

Francúzsko: Už druhý rok existuje určitý dialóg okolo vytvárania cien , ale väzby v FC sú veľmi tvrdé a silové . Podarilo sa presadiť nový zákon . Zákon o spotrebe z marca 2014 , kde je uvedený proces ako možné trestať bez toho , aby bol celý prípad prerokovaný súdom . Nový typ kontrolórov , môže trestať priestupky bez nutnosti robiť okolo toho súdny proces . To má byť odpoveď na obavy zo straty anonymity u dodávateľov . Ďalšou novinkou je možnosť otvoriť rokovania o cenách v prípadoch , že dôjde k náhlej zmene v cenách vstupov .Ďalšou novinkou sú správy , že celý rad krajín už pripravil alebo pripravuje dlhodobé plány pre rozvoj sektora . Ďalšia schôdza skupiny má byť koncom júna , kedy bude známe zloženie nového EP a teda sa tu bude aktualizovať postup pre riešenie FC .

 

Závery:

- slovenský zástupca Igor Šarmír informoval o monopole distribúcie a všetkých pozval na konferenciu Potraviny a obchod, ktorá sa uskutoční 13. Mája v Bratislave a bude sa podrobne venovať problémom potravinárskeho reťazca

- problem v rámci obchodných reťazcov pretrvávajú, za nečinnosť san a EK zniesla vlna kritiky

- organizácie očakávajú celoeurópske riešenie na legislatívnej úrovni



 

Vypracoval: Odbor poľnohospodárstva a služieb SPPK, apríl 2014

 

 

©Copyright SPPK; kopírovanie a ďalšie šírenie je možné len so súhlasom SPPK

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce