Pracovná skupina pre propagáciu poľnohospodárskych výrobkov, 8. marca 2021

Zhrnutie správy zo zasadnutia
 
Predsedá Jerzy Wierzbicki (PL), ktorý bol aklamačne zvolený za predsedu skupiny. Podpredsedami sa stali Micol Bertoniová (IT) a Thimjos Ninios (FI).
 
Prezentácia a výmena názorov na výzvu podávania návrhov na rok 2021
Predseda prezentoval rozdelenie rozpočtu propagačnej politiky na rok 2021, v ktorom je viditeľný pokles podielu pre iné schémy kvality, ako sú bio.
 
2021 (v mil. €)
JEDNODUCHÉ PROGRAMY 
86 
ZLOŽENÉ PROGRAMY
87,4
Pre vnútorný trh
32,1
Pre vnútorný trh
43,2
 Špecifiká EÚ a režimy kvality
6
 Špecifiká EÚ a režimy kvality
4,2
 Schémy ekologickej produkcie EÚ
6
 Schémy ekologickej produkcie EÚ
17
 Udržateľné poľnohospodárstvo
6
 Udržateľné poľnohospodárstvo
12
 Ovocie a zelenina
9,1
 Ovocie a zelenina
10
 Schémy kvality iné než bio
5
 
 
Pre trhy tretích krajín
48,9
Pre trhy tretích krajín
39,2
Schémy ekologickej produkcie EÚ
12
Schémy ekologickej produkcie EÚ
14
Kanada, USA alebo Mexiko
8,3
Akékoľvek zemepisné oblasti
25,2
 Ostatné zemepisné oblasti
12,3
Čína, Japonsko, Kórea, juhovýchodná alebo južná Ázia
16,3
 
Termín na predkladanie žiadostí je 28. 4. 2021 do 17. hod. (s možným odkladom do 11. 5. 2021, čo ešte bude overené). Rozhodnutie Komisie prebehne v októbri 2021. Za dôležitú zmenu pri výbere sekretariát označil kritérium  udržateľnosti. Predstava Komisie o udržateľnosti bude prejednávaná počas stretnutia CDG 9. 3. 2021.
 
V diskusii AT reprezentant upozornil na takmer výhradne ekologické kritériá v pracovnom programe na rok 2021, je však potrebné upozorniť na sociálny a ekonomický aspekt udržateľnosti, na ktorý Komisia úplne zabúda. Vyjadril pochybnosti o tom, že marketingoví experti budú schopní popísať udržateľnosť praktík týkajúcich sa napr. riadenia pôdy, preto žiadajú, aby existovali návody na základe vedeckých poznatkov. To, čo navrhuje Komisia, nie je udržateľnosť.
 
Podľa DK a ES reprezentantov je nevyhnutné žiadať, aby všetky poľnohospodárske výrobky zostali spôsobilé na propagačnú politiku.
 
Prezentácia a výmena názorov na revíziu propagačnej politiky
Sekretariát na úvod zopakoval dôvody, ktoré viedli k prijatiu ročného programu propagačnej politiky na rok 2021 a s ktorým Copa a Cogeca silne nesúhlasia. Sekretariát preto už teraz analyzuje svoju činnosť, aby sa situácia neopakovala na budúci rok. Za kľúčové označil včas zahájiť lobbistické akcie, od začiatku spolupracovať s ostatnými asociáciami, reagovať ihneď na úrovni Komisie, viac sa zamerať na Timmermansov kabinet, zapojiť viac europoslanocov, atď. Sekretariát za pozitívne označil prejednávanie propagačnej politiky počas zasadnutia výboru AGRI 24. 2. 2021, kde mnoho europoslancov vyjadrilo rovnakú kritiku ako Copa a Cogeca.
V diskusii predseda vyjadril svoj nesúhlas s propagačným programom 2021 a vyzval na zlepšenie komunikácie s reprezentantmi členských štátov. ES reprezentant informoval o veľmi silnej kampani v médiách v ES na mäsové výrobky pred zverejnením programu. Kampaň vzbudila veľmi silné reakcie a niekoľko europoslancov reagovalo, že mäso nesmie byť propagované z rozpočtu propagačnej politiky.
 
AT reprezentant upozornil na primárny cieľ propagačnej politiky, t. j. posilnenie konkurencieschopnosti poľnohospodárstva EÚ. Sekretariát odporučil podporovať komisára Wojciechowskiho, upozornil na zjavnú snahu Komisie obmedziť propagáciu mäsových výrobkov.
 
DK reprezentant uviedol, že propagácia ekologických produktov na trhoch v tretích krajinách postráda zmysel, pokiaľ nie je uznávané EÚ logo o biovýrobe. Vyjadril názor, že argument, že pre ekologické produkty nie je dostatočný trh, je irelevantný a argumentáciu treba zmeniť – a to konkrétnym vyčíslením strát, na to je Komisia citlivá.
 
Predseda návrh DK podporil a vyzval organizácie na premyslenie požiadaviek už na rok 2022.
 
AT reprezentant upozornil, že o udržateľnosti sa v EÚ hovorí už 20 rokov a upozornil, že len v AT existuje 130 rôznych definícií udržateľnosti.
Podľa LV reprezentantky treba od Komisie požadovať štúdie o situácii v tretích krajinách, či v nich existujú propagačné programy na ekologické výrobky. A je potrebné pochopiť obchodné toky ekologickej  produkcie EÚ, či smeruje primárne na domáci trh alebo do tretích krajín a či sú tam ekologické výrobky drahšie alebo lacnejšie.
 
Sekretariát súhlasil, že treba od Komisie žiadať viac analýz trhov tretích krajín vrátane dopadov propagačnej politiky EÚ a rizík navýšenia dopytu v EÚ po ekologických výrobkoch z tretích krajín.
 
Sekretariát ďalej informoval o aktuálnom stave revízie propagačnej politiky EÚ, ktorej cieľom má byť zameranie cieľov politiky na zvýšenie udržateľnosti potravinového systému a na stimuláciu spotrebiteľov k udržateľnému výberu a zefektívneniu procesu implementácie harmonizácie správy jednoduchých a zložených programov. Verejná konzultácia bola  otvorená do 11. 9. 2020, sekretariát prispel príspevkom, v ktorom zdôrazňuje hlavný cieľ politiky – podporu konkurencieschopnosti európskeho poľnohospodárstva a nutnosť zahrnúť všetky produkty. Sekretariát ďalej odpovedal na otázku o riadení programov a upozornil na rozdiely v jednotlivých členských štátoch, proces by mal byť harmonizovanejší. Komisia navrhuje niekoľko možností týkajúcich sa budúcej legislatívy pre propagačnú politiku – prvá možnosť je zachovať ju v súčasnje podobe, druhá je zmena jej politického zamerania na EÚ trhy a tretia možnosť revidovať spôsobilé kritériá. Copa a Cogeca požadujú prvú možnosť spolu so zachovaním niekdajšej výšky rozpočtu.
 
Sekretariát referoval o diskusiách týkajúcich sa udržateľnosti. Komisia pravdepodobne v roku 2024 zverejní návrh legislatívneho rámca k udržateľnosti, táto definícia bude ovplyvňovať všetky naviazané iniciatívy, vrátane propagačnej politiky. Je preto nevyhnutné do procesu prípravy definície včas zasiahnuť. Budúce rokovanie pracovnej skupiny POCC/CCC by malo prejednať vznik príslušnej pracovnej skupiny.
 
Prezentácia a výmena názorov na európsky plán boja proti rakovine
Sekretariát informoval o zverejnenom oznámení plánu Komisie, v rámci ktorého sa bude Komisia usilovať o zníženie tabakových a alkoholických výrobkov. Nástroje na dosiahnutie tohto cieľa môžu byť propagačná politika, zdravotnícke varovania na etiketách a fiškálne nástroje.
 
Sekretariát plánuje dvojitú reakciu – na politickej a mediálnej úrovni. Na politickej úrovni pošle list DG SANTE, v ktorom všeobecne iniciatívu víta, ale vyjadruje nesúhlas s väzbou rizika vzniku rakoviny s konzumáciou mäsa a alkoholických nápojov. Na strane komunikácie bolo prijaté krízové riadenie, sekretariát nadviazal spoluprácu s BE akademikom a odborníkom na výživu Frédericom Leroyom, pripravujú napr. organizáciu webinárov, infografiky a inštruktážne videá. Snahou je usmerňovať reakcie podloženými argumentmi.

 

 

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce