Povinná aktivácii elektronických schránok právnických osôb na doručovanie

Elektronická komunikácia s orgánmi verejnej moci sa pre právnické osoby a zapísané organizačné zložky, ktoré majú sídlo na území SR, stáva povinnou. Od 1.8.2016 do 1.1.2017 sa elektronické schránky (e-schránky), ktoré boli zriadené právnickým osobám na portáli www.slovensko.sk za účelom elektronickej komunikácie s úradmi, automaticky aktivujú na doručovanie písomností.
 
 
Proces aktivácie e-schránok právnických osôb a zapísaných organizačných zložiek prebieha povinne priamo zo zákona. Na začatie aktivácie nie je potrebný úkon právnickej osoby alebo zapísanej organizačnej zložky. Aktiváciu e-schránky vykoná Úrad vlády SR.
 
Proces aktivácie e-schránok právnických osôb prebieha postupne. Po 1.auguste sa počas prechodného obdobia končiaceho 31.12.2016, e-schránky aktivujú na doručovanie automaticky momentom prvého prístupu (prihlásenia) do e-schránky osobou oprávnenou disponovať za právnickú osobu alebo zapísanú organizačnú zložku s e-schránkou. Aktivácia sa končí najneskôr 1.1.2017, kedy sa aktivujú na doručovanie všetky e-schránky právnických osôb a organizačných zložiek teda aj tie, do ktorých nebolo počas prechodného obdobia vstúpené.
 
Pre obchodné spoločnosti, družstvá, zapísané organizačné zložky a iné právnické osoby to znamená, že od 1.8.2016 im orgány verejnej moci môžu doručovať rozhodnutia v elektronickej forme prostredníctvom e-schránok, ktoré im boli zriadené. Doručenie rozhodnutia do e-schránky má rovnaké právne účinky ako doručenie v listinnej forme. Právnická osoba, ktorá nebude e-schránku pravidelne sledovať, tak môže zmeškať lehotu na podanie opravného prostriedku voči rozhodnutiu, ktoré jej bolo doručené elektronicky.
 
Prístup do e-schránky právnickej osoby má jej štatutár. Ten môže udeliť oprávnenie na prístup aj iným osobám, napríklad zamestnancovi alebo inej osobe, ktorá je občanom SR. V tomto prípade je udelenie oprávnenia na prístup a disponovanie s e-schránkou inej osobe potrebné zaslať v listinnej podobe s úradne osvedčeným podpisom majiteľa e-schránky na adresu Úradu vlády SR: Úrad vlády SR, P. O. BOX 11, Námestie slobody 1, 810 05 Bratislava 15.
 
Na prihlásenie sa do e-schránky je potrebný občiansky preukaz s elektronickým čipom a osobným bezpečnostným kódom (BOK), ktorý sa vybavuje na oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru alebo kontaktných centrách Ministerstva vnútra SR. Nakoľko elektronický občiansky preukaz sa vydáva v troch formách, je nutné za účelom prístupu do e-schránky žiadať o vydanie preukazu minimálne s čipom aktivovaným na prijímanie podaní. Bez tohto občianskeho preukazu nie je možné do e-schránky vstupovať. Taktiež je nutné disponovať čítačkou, ktorá sa vydáva s elektronickým občianskym preukazom, ovládačmi k čítačke a softvérom eID Klient stiahnuteľnými na www.slovensko.sk.
 
Odporúčame požiadať o elektronický občiansky preukaz s čipom aktivovaným na prijímanie a odosielanie podaní, a súčasne o zaručený elektronický podpis, ktorý by ste týmto spôsobom mali získať zadarmo. Umožní Vám to nielen prijímať úradné resp. súdne rozhodnutia a iné dokumenty, ale aj zasielať Vaše podania elektronickou formou príslušným orgánom verejnej moci.
 
V prípade, že má právnická osoba viacerých štatutárnych zástupcov, každý jeden z nich má rovnaké práva na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou právnickej osoby. Štatutári sa prihlásia každý samostatne, pomocou vlastného občianskeho preukazu s čipom s aktivovanou Online funkciou a po zadaní bezpečnostného osobného kódu si vyberú z daných možností prihlásenie ako právnická osoba (IČO).
 
Ak je štatutárny zástupca právnickej osoby zahraničná osoba, ktorá nemôže získať elektronický občiansky preukaz, môže požiadať o vydanie dokladu o pobyte pre cudzincov podľa zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov. Súčasťou dokladu je na požiadanie aj elektronický čip a bezpečnostný osobný kód, ktorý vydáva príslušný policajný útvar SR.
 
Odporúčame štatutárom právnických osôb prípadne nimi oprávneným osobám zabezpečiť si všetky potrebné nástroje nutné na prístup do e-schránok tak, aby najneskôr 01.01.2017 mohli disponovať e-schránkou a prijímať listiny, ktoré im orgány verejnej moci budú doručovať elektronicky. Ako sme už uviedli, e-schránka právnickej osoby sa aktivuje automaticky prvým prihlásením štatutárneho zástupcu alebo ním oprávnenej osoby. Ak sa však štatutárny zástupca alebo oprávnená osoba do e-schránky neprihlási do konca roka, od 1. januára 2017 bude jeho schránka aktivovaná na doručovanie automaticky. Orgánmi verejnej moci tak budú zasielané úradne oznámenia, úradne a súdne rozhodnutia a iné listiny, ktoré sa budú považovať za riadne doučené aj v prípade, že si ich právnická osoba v elektronickej schránke neprečíta.
 
V elektronickej schránke je zároveň možné si nastaviť vlastné pravidlá pre správy, vrátane bezplatných notifikácií, ktoré Vás budú informovať v prípade doručenia novej správy do Vašej elektronickej schránky. Notifikácia o doručení novej správy bude zaslaná buď formou SMS alebo na emailovú adresu, podľa toho ako notifikácie nastavíte. Postup ako nastaviť notifikácie cez SMS si môžete pozrieť TU https://www.youtube.com/watch?v=10qUbLXsjd0. Postup ako nastaviť notifikácie cez e-mail si môžete pozrieť TU https://www.youtube.com/watch?v=2WYMR94YLCE.
 
Odporúčame preto zvoliť si notifikáciu o doručených elektronických správach formou SMS alebo e-mailu, najmä z dôvodu neprehliadnutia dôležitých súdnych a úradných rozhodnutí doručovaných elektronickou formou.
 
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby je pripravená štatutárnym zástupcom pri aktivácií schránky a jej využívaní pomôcť v pracovných dňoch od 8:00 do 18:00 prostredníctvom Ústredného kontaktného centra, kde na čísle +421 2 35 803 083 operátori zodpovedia na všetky otázky.
 
Bližšie informácie vrátene video-návodov sú dostupné na portáli www.slovensko.sk a https://www.slovensko.sk/sk/navody/videonavody.
 
Automatická aktivácia e-schránok právnických osôb na doručovanie prebieha povinne v zmysle zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Netýka sa však občanov a fyzických osôb-podnikateľov, teda ani samostatne hospodáriacich roľníkov. Okrem právnických osôb boli e-schránky zriadené aj všetkým fyzickým osobám, ktoré dosiahli vek 18 rokov ako aj fyzickým osobám podnikateľom. Tých sa však povinná aktivácia ich e-schránok netýka. Pokiaľ by si tieto osoby e-schránku chceli aktivovať, tak môžu urobiť na princípe dobrovoľnosti. Orgány verejnej správy im písomnosti budú zasielať elektronicky prostredníctvom e-schránok, len ak si e-schránky dobrovoľne aktivujú.
 
S podávaním podaní elektronickou formou súvisí okrem iného aj zníženie sadzby správnych poplatkov. Novela zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, ktorá nadobudla účinnosť 1. decembra 2013,  totiž stanovila nižšie sadzby správneho poplatku pri elektronickom podaní až o polovicu, okrem toho tiež rozšírila  spôsoby platenia správnych a súdnych poplatkov a zaviedla  centrálny systém evidencie poplatkov. Viac o téme správnych poplatkov na https://www.slovensko.sk/sk/oznamy/spravne-poplatky.

 

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce