Poľnohospodári a mliekari rokovali s ministerkou pôdohospodárstva

Prvovýrobcovia a spracovatelia mlieka predložili konkrétne návrhy na riešenie situácie.
 
 
V uplynulých mesiacoch sa situácia na trhu s mliekom zásadne obrátila. Nízke ceny za mlieko viedli k zníženiu jeho produkcie takmer v celej Európskej únii. Slovenskí farmári bojujú s najhoršími číslami. V medziročnom porovnaní bola k decembru 2016 domáca produkcia mlieka nižšia až o 7%, čo je najvyšší pokles v rámci všetkých krajín EÚ. Mliekari opätovne poukázali na urgentnú potrebu nastaviť finančnú podporu produkcie mlieka na európsky priemer, ktorý predstavuje 8 €c/kg. „Najväčšiu zložku ceny mlieka platia spracovatelia a tí sú schopní a pripravení platiť aj naďalej trhové ceny. Ak však vláda nenájde prostriedky pre príjem takých opatrení, ktoré budú na úrovni okolitých krajín, bude práve táto druhá zložka ceny za mlieko rozhodujúca,“ uviedol Stanislav Voskár, prezident Slovenského mliekarenského zväzu. Podľa neho je zrovnanie obidvoch zložiek príjmu farmára, t. j. ceny, ktorú mu zaplatí spracovateľ a celkovej podpory štátu, na úroveň okolitých krajín základným predpokladom pre stabilizáciu mliečneho sektora na Slovensku.
 
Zástupcovia mliekarov ďalej na stretnutí informovali ministerku o vlastných marketingových aktivitách a príprave novej koncepcie komunikácie so spotrebiteľom. Zároveň vyjadrili mieru sklamania nad tým, že iniciatíva ministerstva ohľadne zriadenia národného marketingového fondu nebola zo strany niektorých samospráv prijatá do tej miery, aby sa prípravné práce na fonde mohli začať. Z tohto dôvodu navrhujú zástupcovia mliekarov začať intenzívne pracovať na vytvorení pilotného projektu práve v mliečnom sektore. Ten by mal slúžiť ako príklad pre ďalšie agropotravinárske združenia, akými sú napríklad pekári, ovocinári, hydinári a pod. V tomto bode sa prvovýrobcovia a spracovatelia stretli u ministerky G. Matečnej s veľkým porozumením. V blízkej budúcnosti sa uskutočnia spoločné diskusie a plány na čo najrýchlejšie zavedenie projektu do praxe.
 
Témou stretnutia bolo aj nerovnomerné delenie marže, z ktorej najviac ostáva u obchodníkov. Aj napriek tomu, že v poslednom období cena mlieka na pultoch vzrástla, prvovýrobcom a spracovateľom mlieka sa ujde najmenej. Kým výkupná cena mlieka sa pohybuje na úrovni okolo 25 centov za liter, predajná cena je bežne okolo úrovne 50 centov za liter. "Je to jedna z tém, ktorú riešime na európskej úrovni a je aj prioritou nášho predsedníctva v Rade EÚ. Ide o nekalé obchodné praktiky," uviedla ministerka.
 
Posledným dôležitým bodom stretnutia bola potreba zvýšenia exportných aktivít, ktorá by mohla prispieť k stabilizácii domáceho mliečneho sektora. Mliekari sú v tomto smere podľa vyjadrenia S. Voskára pripravení spolupracovať na príprave a realizácii exportnej stratégie ako aj na štátnej podpore exportu. Ako príklad uviedli zriadenie agro-potravinových “atašé” na slovenských zastupiteľstvách vo vybraných teritóriách tretích krajín. Podobný model už funguje v susednom Česku, kde mliekarne za pomoci vlády hľadajú a už aj využívajú nové možnosti exportu domácich potravín.
 
 

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce