Úlohy SPPK v OV a SDV
15/04/2015 |
Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora sa v súlade so zákonom č. 61/2015 o odbornom vzdelávaní a príprave podieľa na odbornom vzdelávaní a na systéme duálne vzdelávania prostredníctvom jej kompetencií a úloh určených najmä v § 32 uvedeného zákona.
V zmysle § 5 vyhlášky 64/2015 o sústave odborov vzdelávania a o vecnej pôsobnosti k odborom vzdelávania je Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora vecne zodpovednou organizáciou pre skupiny odborov:
29 Potravinárstvo
42 Poľnohospodárstvo, lesné hospodárstvo a rozvoj vidieka I.
43 Veterinárne vedy
45 Poľnohospodárstvo, lesné hospodárstvo a rozvoj vidieka II.
Kompetencie v oblasti odborného vzdelávania a systému duálneho vzdelávania:
- Koordinuje odborné vzdelávanie a prípravu pre potreby trhu práce v rozsahu vecnej pôsobnosti ku skupinám odborov vzdelávania prostredníctvom Rady zamestnávateľov
- Prerokováva s ministerstvom školstva štátne vzdelávacie programy a vzorové školské vzdelávacie programy pre SDV pre odborné vzdelávanie v rozsahu vecnej pôsobnosti ku skupinám odborov vzdelávania.
- Prerokováva s riaditeľom strednej odbornej školy školské vzdelávacie programy, podľa ktorých sa žiaci pripravujú na výkon povolania bez výkonu praktického vyučovania u zamestnávateľa.
- Poskytuje súčinnosť ministerstvu školstva pri určovaní sústavy študijných odborov odborného vzdelávania a prípravy a obsahu odborného vzdelávania a prípravy.
- Spolupracuje s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny pri tvorbe analýz a prognóz vývoja na trhu práce.
- Poskytuje podklady a súčinnosť Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny pri tvorbe analýz a prognóz vývoja na trhu práce.
- Pripravuje podklady na určenie požiadaviek na odborné vedomosti a zručnosti a praktické skúsenosti potrebné na vykonávanie pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce.
- Podieľa sa na tvorbe profilov absolventov odborného vzdelávania a prípravy a požadovaných vedomostí, zručností, schopností a pracovných návykov.
- Podieľa sa na tvorbe normatívov materiálno-technického a priestorového zabezpečenia v spolupráci s ministerstvom školstva.
- Podieľa sa na posudzovaní obsahu učebníc a učebných textov.
- Môže zabezpečovať odborníka z praxe na účel kontinuálneho vzdelávania učiteľov odborných predmetov a majstrov odbornej výchovy.
- Zabezpečuje prípravu inštruktorov a vydáva potvrdenia o absolvovaní prípravy inštruktora.
- Môže delegovať skúšajúceho zástupcu do skúšobnej komisie pre záverečnú skúšku, predmetovej maturitnej komisie pre odbornú zložku maturitnej skúšky a skúšobnej komisie pre absolventskú skúšku.
- Rozhoduje o oprávnení strednej odbornej školy používať označenie centrum odborného vzdelávania a prípravy.
- Vedie a archivuje rozhodnutia k označenie školy ako Centrum OVP.
- Zverejňuje na svojom webovom sídle zoznam stredných odborných škôl s označením Centrum OVP.
- Predkladá ministerstvu školstva návrhy na určenie vecnej pôsobnosti príslušnej stavovskej organizácie alebo príslušnej profesijnej organizácie k jednotlivým študijným odborom a jednotlivým učebným odborom.
- V systéme duálneho vzdelávania vykonáva overenie spôsobilosti zamestnávateľa na výkon praktického vyučovania v študijnom odbore alebo v učebnom odbore podľa svojej vecnej pôsobnosti
- Vedie a zverejňuje na svojom webovom sídle zoznam odborne spôsobilých osôb na overenie spôsobilosti zamestnávateľa.
- Vedie evidenciu vydaných osvedčení.
- Zverejňuje na svojom webovom sídle zoznam pracovísk praktického vyučovania.
- Podieľa sa na tvorbe vzorového učebného plánu pre príslušný študijný odbor, vzorového učebného plánu pre príslušný učebný odbor, vzorových učebných osnov pre jednotlivé odborné vyučovacie predmety príslušného študijného odboru a vzorových učebných osnov pre jednotlivé odborné vyučovacie predmety príslušného učebného odboru
- Poskytuje súčinnosť Štátnej školskej inšpekcii pri výkone kontrolnej činnosti na pracovisku praktického vyučovania.
- Vyjadruje sa k obsahu záverečnej skúšky, odbornej zložky maturitnej skúšky a absolventskej skúšky.
- Rozhoduje o nominovaní zástupcov stavovskej organizácie do rady školy pri SOŠ s odbornou spôsobilosťou v príslušnom alebo príbuznom odbore vzdelávania.
- Deleguje zástupcu do Rady vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu a do Krajských rád pre odborné vzdelávanie a prípravu.
- Vyjadruje sa k experimentálnemu overovaniu nových odborov štúdia.
- Vyjadruje sa k zaradeniu strednej odbornej školy do siete škôl alebo vyradeniu strednej odbornej školy zo siete škôl.
- Vyjadruje sa k zaradeniu alebo vyradeniu odboru štúdia, ktorý vyučuje stredná odborná škola.
- Zabezpečuje propagáciu systému duálneho vzdelávania v rozsahu svojej vecnej pôsobnosti.