Slovenskí hydinári nespôsobili rast spotrebiteľských cien potravín

Slovenskí hydinári nespôsobujú rast spotrebiteľských cien potravín. Uviedol to pre TASR Ľubomír Urban, tlačový tajomník Únie hydinárov Slovenska (ÚHS), v reakcii na zverejnené januárové hodnoty spotrebiteľských cien.
 

Informoval o tom, že pri zverejnených údajoch Štatistického úradu (ŠÚ) SR si viacerí analytici všimli predovšetkým fakt, že medziročný nárast cien potravín a nealkoholických nápojov bol v januári na úrovni 3 %. "Je to najvyššia úroveň za posledných 15 rokov, pričom podľa analytikov je to z dôvodu špeciálneho odvodu pre obchodné reťazce. Rešpektujme štatistické údaje, ale pozrime sa konkrétne na to, kto zvýšenie cien spôsobuje a kto na ňom zarába," podčiarkol. 

Konzumné slepačie vajcia patria podľa Urbana medzi základné potraviny, v ich produkcii je Slovensko ako v jednej z mála potravín sebestačné, no ich veľkovýrobcovia takí rozhodne nie sú, práve naopak.

"Odbytové ceny balených vajec sú oproti vlaňajšku nižšie o 18 až 25 %, čo zodpovedá úrovni roku 2017, keď ich realizačné ceny zaostávali za výrobnými nákladmi hydinárov. Navyše terajší stav absolútne neberie do úvahy ani len nárast takých položiek u prvovýrobcov, ako sú zvýšené ceny energií, zvýšenie minimálnej mzdy a príplatkov za nočnú prácu a prácu cez víkend," upozornil. 

Dodal, že slovenskí hydinári, hoci by mali najviac dôvodov na zvýšenie odbytových cien, toto nezapríčinili a sú na tom ešte horšie ako vlani. "A pritom ani vtedy nemohli príliš vyskakovať," uzavrel Urban.
 
ŠÚ SR informoval o tom, že spotrebiteľské ceny sa v januári 2019 v porovnaní s decembrom 2018 v úhrne zvýšili o 1,1 %. Vzrástli ceny v odboroch potraviny a nealkoholické nápoje o 3 %, bývanie, voda, elektrina, plyn a ostatné palivá o 1,8 %, alkoholické nápoje a tabak o 1,3 %, rozličné tovary a služby o 1 %, rekreácia a kultúra o 0,6 %, zdravotníctvo o 0,5 %, reštaurácie a hotely o 0,2 %. Znížili sa ceny odevov a obuvi o 2 %, v doprave, za pošty a spoje zhodne o 0,3 %, za nábytok, bytové zariadenie a bežnú údržbu domácnosti o 0,1 %.
 
Rast cien potravín o 3 % podľa ŠÚ SR ovplyvnilo zvýšenie cien ovocia o 11 %, zeleniny (vrátane zemiakov) o 5,4 %, chleba a obilnín o 4,2 %, cukru, džemu, medu, sirupov, čokolády a cukroviniek o 3,2 %, olejov a tukov o 2,6 %, potravinárskych výrobkov inde neklasifikovaných o 2,1 %, mlieka, syrov a vajec o 1,9 %, rýb o 0,9 %, mäsa o 0,4 %. Zvýšili sa ceny nealkoholických nápojov o 2,9 % (vzrástli ceny minerálnych vôd, nealkoholických nápojov a štiav o 5,3 %, klesli ceny kávy, čaju a kakaa o 0,2 %).
 
 

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce