Správa z C-C – december 2013
10/01/2014 |
Zoznam použitých skratiek:
SPPK – Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora
C-C – COPA- COGECA
EP- Európsky parlament
EK – Európska komisia
EÚ – Európska únia
ČŠ – Členský štát
SPP – Spoločná poľnohospodárska politika
EFSA – Európsky úrad pre bezpečnosť potravín
HLG – Skupina na vysokej úrovni
EKF – Európsky kongres farmárov
DG Sanco – Generálne riaditeľstvo EK pre ochranu a zdravie spotrebiteľa
NFU – Národná farmárska únia, Veľká Británia
GMO – Geneticky modifikované organizmy
DG Agri - Generálne riaditeľstvo EK pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka
OECD – Organizácia pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj
OIE- Svetová organizácia pre zdravie zvierat
PPP – Prípravky na ochranu rastlín
EFFAT – Európska federácia obchodných únií v poľnohospodárstve a potravinárstve
GEOPA- Zamestnávateľská skupina v rámci C-C
PRV – Program rozvoja vidieka
DG Trade – Generálne riaditeľstvo EK pre obchod
DG Enviro – Generálne riaditeľstvo EK pre životné prostredie
EIP – Európske inovačné partnerstvo
NGO – mimovládne organizácie
CMO – jednotná organizácia trhu
COMAGRI – Poľnohospodársky výbor Európskeho Parlamentu
ILUC – Nepriama zmena využitia pôdy
UK – Veľká Británia
MFF – viacročný finančný rámec
AHW – zdravie a dobré životné podmienky zvierat
NZ – Nový Zéland
ECOSOC – Európsky hospodársky a sociálny výbor
DG Employ – Generálne riaditeľstvo EK pre zamestnanosť
MSD – Ochorenia svalov a kĺbov
WTO –Svetová obchodná organizácia
LULUCF – využitie pôdy, zmena využitia pôdy a lesníctvo
Mercosur – Ekonomické združenie krajín Južnej a Strednej Ameriky
MOMAgri – Svetová organizácia pre poľnohospodárstvo
BRIC – Ekonomické združenie Brazílie, Ruska, Indie a Číny
FAO – Organizácia pre potraviny a poľnohospodárstvo Spojených národov
FVE – Federácia veterinárov v Európe
BSE – Bovinná spongiformná encefalopatia – ochorenie hospodárskych zvierat
RK – rozvojové krajiny
Mimoriadna schôdza pracovnej skupiny Bravčové mäso na tému vykonávanie smernice 2008/120 o ochrane zvierat 02.12.
Predmetom rokovaní bolo, ako sa jednotlivé krajiny stavajú k vykonávaniu ustajnenia ošípaných a ich zdravotná ochrana a pripomienky k práci DG Sanco. Predseda skupiny Tavares v úvode povedal, že koniec tohto roka je celkom priaznivý pre sektor, čo sa týka cien, trh sa stabilizoval predovšetkým v Nemecku , ktoré je motorom EÚ , klesli ceny kukurice a mierne vzrástli ceny sóje . Vo výhľade na r. 2014 budú na programe skupiny body ako je ochrana zvierat a výhľady pre investície. K činnosti DG Sanco Tavares povedal, že svojim postojom namiesto , aby organizácie spájala ich skôr rozdeľuje a veľmi často ani nepozýva C / C k dôležitým bodom rokovania . C / C tu si získala ak nie hlavné miesto , tak aspoň prítomnosť prostredníctvom svojich zástupcov na všetkých dôležitých rokovaniach .
Smernica 2008/120. Ukazuje sa, že celý rad krajín ju nemá ešte plne zavedenú , a tak sa urobil prehľad súčasného stavu u krajín, ktoré Komisia označila za neplniace.
Nemecko : začiatkom roka 73 % nie je splnené , teraz 99 % a do konca roka zvyšok. Nemecký zástupca k tomu dodal , že počas roka klesla produkcia prasníc o 6 % .
Francúzsko: splnia do konca roka prakticky všetky chovy .
Írsko : 99 % teraz , len u pár fariem chýba monitoring .
Belgicko - nebol tu žiadny zástupca , podobne ako za Cyprus .
Dánsko : prakticky 100 % teraz , len jedna farma zatiaľ proces nedokončila - tá požiadala pred 3 mesiacmi o environmentálnu certifikáciu, ktorú má dostať v priebehu decembra .
Poľsko : 92 % v lete , do konca roka splní na 100 % . Aj keď zástupca pripustil, že to niekoľko chovov nemusí stihnúť .
Portugalsko : takmer dokončené , teraz na 97 % . Produkcia prasníc klesla kvôli direktíve o 10 % .
Chýba zhoda k prístupu ako riešiť agresivitu ošípaných a aké kŕmiacej systémy aplikovať . Riešili sa tu aj rozdiely a výhody jednotlivých systémov bez odporúčania , pretože sa ukazuje, že sú dosť podstatné rozdiely medzi jednotlivými krajinami . Farmy sa musia veľmi rýchlo vyrovnať so zákonmi zdravia a ochrany zvierat , nariadením o hygiene a s direktívou emisií IPPC .
Otázky podstielky tu boli tiež široko diskutované.
- Využitie kompostu pre huby - málo prístupné, ťažko aplikovateľné
- Piliny - tiež malá dostupnosť, riziko prachu a dýchacie ťažkosti
- Drevo - musí byť bez chemického ošetrenia, široko používané
- Piesok a kamene - doporučené len pre otvorené chovy ( bezpečnosť, recyklácia , náklady )
- Iné materiály - musí byť bezpečné, recyklovateľné a prírodné
- Slama - najviac používaná - problémy manipulácia a dodávok , je tu tiež veľký problém emisií .
Odsekávaniu chvostíka u ošípaných. Tu sa ukázali trvalé rozdiely medzi prístupom jednotlivých krajín, kde predovšetkým Švédsko , ktoré má totálny zákaz vykonávania, obhajovalo veľmi ostro svoj ??prístup . K nim sa opatrne pridáva Nemecko , aj keď postupujú veľmi pomaly , je tu obrovský tlak ochrancov .
Dáni sú praktickejší, majú veľký export a tak vykonávajú prakticky u všetkých ošípancýh 50 % odstránenie časti chvosta. Podobne sa k tomu stavia Rakúsko , odseknú chvost u väčšiny svíň a majú to jednotlivo zdokumentované, tiež len polovica chvosta . Dávajú prednosť odseknúť len tretinu .
Španielsko: podobne ako DK , odseknutie sa vykonáva u 90 % prasiat, problémy vyšších teplôt v chovoch a poznámka , že svine zle znáša hluk , tak je obmedzené použitie strojov vo veľkochovoch .
Poľsko : užíva väčšinou slamu , niekde drevo i plasty , inak prístup rovnaký ako Rakúsko .
Švédsko : na podstielku používajú všetky materiály , ktoré sú jedlé .
Rumunsko - ponechávajú kúsok chvosta , na podstielku slamu a drevo .
Nemecko ešte neukončilo prípravy na zmeny u podstielky , slama prevažuje , ale skúša sa celý rad alternatívnych materiálov .
Český zástupca kritizoval vlažný prístup členských krajín k agresivite , ktorá môže byť vyvolaná nedostatkom živočíšnych proteínov . USA používajú rybiu múčku .
UK - problémy úrody - nedostatok slamy v krajine , odsekávajú 50 % , ale aj časť fariem ponecháva len veľmi krátke konce .
Holandsko - podobne ako Nemecko .
Potom sa riešila otázka odstraňovania , alebo brúsenia zubov . Odstraňovanie je všeobecne zakázané , niekde je zakázané aj brúsenie ( ŠP ) .
Miguel tu dodal , že tieto problémy sa už roky rieši na národnej úrovni , ale nikde nie je stopercentná zhoda v aplikácii .
Skupina sa rozhodla že vytvorí pracovnú skupinu pre prípravu riešenia pre pracovnú skupinu. Do nej sa hlásilo pôvodne 7 krajín , nakoniec ich tu bude 6 ( FR , De , UK , PL , ŠP, Švédsko ) , Dáni sa miesta vzdali .
Rokovanie o novej legislatíve AHW ( zdravie a ochranu zvierat ) a užívaní liekov . Predseda povedal , že v súčasnej legislatíve sa čoraz viac odráža tlak NGO , Komisia v tomto smere nerobí príliš veľa pri odovzdávaní informácií a vysvetľovaní pre verejnosť . Ochrana by mala byť na dobrovoľnom základe s tým , že tu chovatelia poskytujú dodatočné služby . Nemecký príklad , kedy distribúcia začiatkom roka ponúkla chovateľom , že im dá prostriedky navyše, ak sa budú starať viac o ochranu zvierat . Táto ponuka zástupcu nemeckej samosprávy a chovateľov prekvapila , ale teraz po takmer ročných prípravách si myslí , že to distribúcia myslí vážne a po stále väčšom tlaku NGO k tomuto kroku pristupuje . Je s tým spojená celá rada ďalších otázok ako celkové zlepšenie AHW , aké sú tu nové podmienky , je živočíšna produkcia udržateľná , platí pre celý potravinový reťazec . Pod iniciatívu sa podpísali všetky hlavné distribučné skupiny : REWE , Aldi , Lidl , Metro Group . Pôvodne sem bolo zahrnutých 80 kritérií, ale to bolo príliš komplikované . Po mnohých rokovaniach boli rozdelené na základné , doplňujúce a marginálne ( podľa dôležitosti ) . Počiatočný bonus 500 € na chov .
Celkovo je to prepočítané na 3 € na ošípanú , ale aj tento systém je v počiatočnej fáze , a tak sa počíta , že dôjde k určitým úpravám po vyhodnotení za rok činnosti . U kritérií chceli ochrancovia sprísnenie o 40 % , chovatelia o 10 % . Po prepočtoch vyšlo najavo, že by to zvýšilo náklady o približne 6 € na ošípanú. Celý projekt má byť zahájený na jar . Distribúcia si od tejto iniciatívy sľubuje predovšetkým zvýšenie spotreby bravčového, ktorá v posledných rokoch klesá a tiež má byť určitou obranou proti nárokom NGO . Producenti sami boli touto iniciatívou a náhlym obratom distribúcie prekvapení, doterajší dialóg nikam neviedol .Dáni sa informovali, či to platí len pre domácu produkciu alebo aj pre dovozy.
Rozpočet bol odhadnutý distribútormi na 100m € ročne . Ale je tu otázka do akej miery je to reálne . Holandská zástupkyňa následne predložila podobný program , ktorý na jeseň pripravil obchod , spracovatelia a producenti ( CBL , COV , LTO ) v spolupráci s MZe , univerzitou Wageningen a nadácií Natura . Má byť prepojené od 1.1. 2015 najmenej na 25 % trhu bravčového a v novom systéme budú mať aj spotrebitelia prístup ku všetkým informáciám . Pre Španielov je tento postup nemožný , už sa o niečo podobné pokúsili , ale konkurenčné úrad im dal vedieť , že to vyzerá ako cenová dohoda a že takúto akciu zamietne . V Nemecku konkurenčné úrady návrh ešte neschválili , ale podľa nemeckej samosprávy distribúcia nemá žiadny vplyv na konkurenciu a je dobrovoľná. Pre Holandsko tu zostáva aj naďalej problém kompenzácie , pretože sú dosť podstatné rozdiely medzi výškou nákladov jednotlivých chovov. Írsky zástupca je veľmi skeptický k prístupu distribúcie , obáva sa, či budú vôbec ochotní platiť . Keď došlo k nárastu cien krmív , nepodarilo sa tento nárast v žiadnej krajine kompenzovať a teraz je distribúcia pripravená dať kompenzácia za ochranu zvierat ? To sa im zdá neuveriteľné .
Kastrácia . Ďalšie kolo rokovaní na Komisii sa uskutočnilo začiatkom decembra. Komisia tu vytvorila 4 podskupiny , v ktorých má C / C svojich zástupcov . Cieľom je zákaz kastrácie do konca 2018 , ale krajiny k tomu majú dosť rozdielny prístup . Tiež tu sa ukazuje veľký tlak od NGO ( od 2007 ) . V deklarácii z 2010 je uvedené , že v EÚ dôjde k zákazu v r. 2018 .
Diskusia týkajúca sa stupňa pachu mäsa .
Dánsko : kastrácia - predovšetkým kvôli vývozu , zatiaľ nenašli dobrú alternatívu , pokusy pokračujú .
Španielsko: nevykonáva kastráciu pre všetky svine. Ale chcú vytvoriť väčší tlak na Komisiu a výskumné ústavy .
EFSA tu pripravuje Risk assessment a okrem toho má pilotný projekt . Vedecké názory tu v špeciálnych skupinách ( Task force ) budú tiež za C / C brániť veterinári , ktorých je v skupine väčšina .
Doprava ošípaných - prvá schôdza bola v septembri a prvej fázy dohody bola urobená na spracovanom francúzskom návrhu , kde bola prijatá väčšina pôvodnej texte dohody . Odmietnuté podobne ako u hovädzieho ( kde to odmietlo prezídium ) použiť fotografie , ako príklady možných zranení pri doprave , požiadavka - len na nákresy . Ďalšia časť sa týkala stavu zvierat , ktoré nie sú dopravy schopné , je povolená eutanázia na farme a za akých podmienok . Komisia sa aj napriek opakovaným otázky , k tejto problematike nevyjadrila .
Závery:
koniec tohto roka je celkom priaznivý pre sektor, čo sa týka cien, trh sa stabilizoval
Na európskej pôde stale pretrvávajú rozdiely v implementácií smernice 120/2008
Pretrvávajú problem týkajúce sa názorových rozdielov na kastráciu ošípaných aj na odstraňovanie zubov a chvostíkov ošípaných
V Nemecku aj Holandsku spracovatelia ponúkli výrobcom finančnú kompenzáciu za uplatňovanie vyšších podmienok AW
Pracovná skupina ekonomickej analýzy 3.12 .
Táto ad hoc pracovná skupina sa schádza dosť nepravidelne a jej konanie prebieha iba v angličtine. Po krátkom úvode sa slova ujal Paulo Gouveia , ktorý urobil prehľad o činnosti skupiny potravinový reťazec , ktorý tu doplnil o monitoring cien potravín za posledný rok a aký pokrok nastal v jednotlivých krajinách . V nadväznosti na všetky rokovania FC ( Food chain ) skupiny , kde pre poradnú skupinu Komisie bol koncom minulého roka obnovený dvojročný mandát ( skupina začala fungovať v r. 2010 ), bol tento mandát nielen predĺžený, ale tiež rozšírený a tento proces sa ukázal ako veľmi komplikovaný, pretože výbor musí riadiť a koordinovať spoluprácu v procese medzi DG Obchod, DG podnikanie, DG Agri a DG zdravie a ochrana spotrebiteľa . Táto "vylepšená " štruktúra začala pracovať až začiatkom leta. Predmetom konania tu hlavne neférové ??obchodné praktiky a ako pokračuje monitoring v jednotlivých krajinách. Celý výbor už 4x vyhlásil , že správu zverejní , ale doteraz tak neurobil , očakáva sa to až začiatkom budúceho roka . Komisia si s tým nevie príliš poradiť , okrem monitoringu sa snaží vyhodnotiť legislatívu potravín a jej bezpečnosti , či plne vyhovuje novým požiadavkám , alebo sa tu bude musieť opäť urobiť úprava ( bohužiaľ tento proces trvá aj niekoľko rokov a tak sa hľadá iná cesta , ako situáciu s obchodom riešiť rýchlejšie ) . Chýba zatiaľ viacero kompletných dát , okrem Francúzska , ktoré za krajinu už informácie publikovalo , kde ide predovšetkým o čísla marží, kedy pre sektor z celku 100% pripadá na výrobcov podiel iba 7,8 %. Francesca k tomu dodala, že Komisia až po kríze v 2008 sa začala vážne zaoberať monitorovaním vývoja cien potravín. Ale aj tu nie sú všetky čísla absolútna , skôr zverejňuje indexy ako porovnanie cien. To všetko zatiaľ predstavuje len zber dát z potravinového reťazca . Posledné sú údaje z r. 2012 , sú rozdelené do mnohých kategórií , bol tu daný príklad Španielska , ktoré má kategórií najviac ( 17 ) . Eurostat k monitorovanie domácich cien pred 3 rokmi pridal sledovať aj dovozné ceny , kde prebehla posledná aktualizácia 30.11 . Zahŕňa zmeny , indexy .
Ďalšia veľká konferencia sa pripravuje na jar , kde dôjde k ďalšiemu prehĺbeniu .
Žiadna organizácia zatiaľ tieto nástroje nepoužíva , samotné indexy začali byť zhromažďované až od začiatku 2012 , čo je veľmi krátka doba na porovnanie a organizácie sa ešte len teraz učia s týmito dátami zaobchádzať .
Prebraný a vysvetlený dokument, kde sú uvedené hlavné údaje o rozdelení fariem EÚ , od ich podielu podľa veľkostí , využívanej poľnohospodárskej pôdy , rozdelenie podľa ekonomickej veľkosti , objemu produkcie a podľa typu hospodárenia a tiež pracovnej sily . V septembri tohto roku tu bolo 12,2 m fariem v celej EÚ , ktoré hospodárili na 174,1 m ha pôdy . Priemerná veľkosť EU 28 farmy je 14,2 ha . Veľké rozdiely medzi členskými krajinami, kde má 6mil. fariem veľkosť menšiu ako 2 ha . A okrem toho malé množstvo ( 2,7 % ) veľkých fariem nad 100 ha , ktoré obhospodarujú polovicu pôdy (50,2 %). Rumunsko predstavuje tretinu (3,9 mil.) všetkých fariem EÚ . ČR je tu uvedená ako krajina s najväčšími farmami ( priemer 152,4 ha ) . Využitie pôdy : polovica v EÚ 28 je riadená v 4 krajinách : Francúzsko 16 % , Španielsko 13,6 % , UK 9,7 a Nemecko 9,6 % . Tri pätiny pôdy sú použité pre pestovanie plodín, tretina pre lúky . Sady , vinice , olivové háje predstavujú 6,1 % plôch .
Jedna zo štyroch fariem sa zaoberala špeciálnymi plodinami. Takmer polovica fariem sa zaoberá živočíšnou produkciou a to buď úplne , alebo v kombinácii s kultúrami .
Celkom má EÚ 28 spolu 135,2 m LSU ( jednotiek ) z nich je polovica dobytka , niečo cez štvrtinu svíň , 15 % je hydiny . V poľnohospodárstve pracuje podľa štatistík 25,5 m ľudí , z ktorých 23,5 m boli vlastníkmi alebo hlavnými nájomníkmi . Rodinné farmy stále predstavujú 77,8 % usadlostí . Ale je tu tiež malá časť krajín , ktoré sa spoliehajú na nájomnú silu ( Francúzsko 56,3 % , Slovensko 71,9 % a ČR 77,7 % ) . Ako zdroj údajov je tu uvedený Eurostat :" Http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Agricultural census 2010 - main results "
Ďalším bodom tu bol rozbor poľnohospodárskeho hodnotenia (barometra) , ktorý bol vykonaný do 10. mája tohto roka v mnohých členských krajinách . Skúmal sa dopredu určený počet fariem ( priebežne od 500 do 2000 za krajinu ) , frekvencia vzoriek ( od 2 do 5 za rok ) a ako doplňujúci indikátor - dôveryhodnosť . Skúmané farmy z Belgicka ( flámska časť ) , Francúzsko , Nemecko , Maďarsko , Taliansko , Holandsko , Poľsko , Rumunsko , Švédsko a UK . Farmy boli buď priamo navštívené, alebo tu bol telefonický prieskum .
Skúmala sa ekonomická situácia farmy ( objem produkcie , investície , predaj a ceny , ceny za vstupy , zamestnanosť na farme ) . Referenčné obdobie bolo väčšinou 6 mesiacov .
Hodnotenie stupnice 1 až 5. Za Belgicko bolo sledovaných 6 sektorov ( obilie , O + Z , skleníkové hospodárstvo , hovädzie , bravčové a mlieko ) . U Maďarska to bolo 12 sektorov a 14 sektorov u Talianska . Metódy prepočítania indexu dôvery farmárov . Tu bola hlavným bodom harmonizácia prehľadov, aj keď to podľa Eurostatu neznamená , že všetky údaje sú úplne rovnaké ) . Sú tu trochu odlišné metódy pri vzorkovaní a porovnania ich váhy . Na národnom meradle boli pripravené hodnoty idúce od -100 ( pesimistické ) do + 100 ( veľmi optimistické ) . A na ich základe sa potom robila sektorová rovnováha s porovnaním pozitívnych a negatívnych odpovedí .
Dosť problémov tu predstavoval system pre národné výsledky . Celkovo tu bol uvedený priemer z rokov 2008-2010 , kde jednotlivé krajiny predstavujú nasledujúc percento .
Belgicko 2,4 % ( hodnota 4,868 mld € )
Nemecko 19,5 % ( 39,106 mld € ) ,
Francúzsko 28,2 % ( 56,500 mld € )
Taliansko 20,7 % ( 41,417 mld € )
Maďarsko 2,8 % ( 5,626 mld € )
Poľsko 7,6 % ( 15,153 mld € )
Rumunsko 6,4 % ( 12,845 mld € )
Švédsko 2,1 % ( 4,202 mld € )
UK 10,4 % ( 20,842 miliardy € ) .
Tieto údaje zhromaždila C / C a od jari 2012 sú predmetom prehľadov, ktoré dáva k dispozícii . Bola tu ročná skúšobná doba , ale zatiaľ sa nepristúpilo k žiadnym zmenám .
Pôvodné údaje zostávajú vlastníctvom organizácií , index je vlastníctvom C / C. C / C chce aj naďalej pomáhať organizáciám vypracovávať a pripravovať národné barometre , ktoré stále podrobnejšie budú mapovať sektor .
Celkové ekonomické ukazovatele za sektor sú zhromaždené na ECON ( 12 ) 9537:4 teda štvrtá aktualizácia údajov , s poslednou aktualizáciou v apríli tohto roku . Francesca k tomu dodala , že ďalšie aktualizácie je pre začiatok budúceho roka ( objemy produkcie , priemery , podiel na hodnote celkového výskumu , index dôveryhodnosti , očakávaná budúca situácia na farme , investície ) , úvahy o vývoji poľnohospodárskej produkcie .
Závery:
Nové funkčné obdobie skupiny EK pre potravinársky reťazec sa nezaobišlo bez ťažkostí
Priemerná veľkosť EU 28 farmy je 14,2 ha
ČR je v Eurostate vedená ako Krajina s najväčšími farmami
SR patrí medzi krajiny, ktoré využívajú vysoký podiel sezónnych pracovníkov
CC predstavila hodnotenie poľnohospodárskeho sektora vo vybraných krajinách EÚ v rokoch 2008-2010
Sociálny Dialóg - spoločná schôdza GEOP - EFFAT a DG employ 5 / 12 .
Podľa zástupcu EFFAT, smernica o sezónnych pracovníkoch nie je príliš pozitívna pre sektor, aj keď Komisia tvrdí opak . Rozšírenie nebolo dobre pripravené a to sa prejavuje dodnes vo fungovaní . Komisia by mala zabezpečiť predovšetkým plnenie všetkých svojich záväzkov u sociálnej politiky a zamestnanosti a výsledkov novej SPP , čo nie je nijako vidieť.
Chris Botterman k tomu dodal , že na schôdzach SD ( sociálny dialóg ) by sa mali riešiť aj ťažké otázky , ako je nekalá konkurencia ( viď. sprostredkovania práce ) , platy , sociálne otázky a záruky . Pre pripomienky CAP a zamestnanosť sa vychádza predovšetkým z francúzskeho príspevku , ktorý bol najviac prepracovaný . Dotazník , ktorý bol rozoslaný v septembri má dať odpoveď na prístup k štatistikám a ich interpretácii , ďalej ako sú ovplyvnené stavy mladých v sektore , ako reagovať na straty miest a čím ich nahradiť .
Panuje zhoda, že je tu potrebné urobiť celý rad úprav . A doteraz takmer zabudnutý bod ako vplyv obchodných dohôd ( Kanada , USA ) na zamestnanosť . Kritizovaný bol aj prístup Komisie k riešeniu . Staré nástroje , ktoré fungovali sa už nepoužívajú a nové príliš nefungujú , chýba kritická výmena názorov . Všade sa prezentuje poľnohospodárstvo ako zastaraný sektor , nič sa tu nerobí pre lepšiu zamestnanosť aj keď sektor je chrbticou rozvoja vidieka . Tento prístup by sa mal čo najskôr zmeniť . Tiež sa demografickými zmenami ( zloženie , vek ) sa nič nerobí a zabudlo sa na to aj v súčasnej SPP . Taliani hovoria , že aj keď odovzdávajú komplexné a presné štatistiky , nemá to prakticky žiadny vplyv na spätnú väzbu Komisie, sektor zaznamenáva prudký pokles zamestnanosti , ale v čase krízy , ako teraz už 4 roky sa tento trend obrátil a vidiek sa ukazuje ako najlepší ochranca zamestnanosti .
Poliaci kritizujú laxnosť Komisie v riešení udeľovanie pracovných povolení . Sprostredkovatelia zamestnávajú pracovníkov ako z Poľska , tak z Maďarska či Rumunska a " vyvážajú " ich na západ za smiešne ceny . Tento dumping sa týka predovšetkým poľnohospodárstva , ale aj stavebníctva a stavby a údržby solárnych panelov .
Okrem toho pracovníci z Ukrajiny , ak dostanú pracovné povolenie v Poľsku , ihneď pokračujú ďalej na západ a väčšina ich dnes pracuje v Nemecku , Holandsku a Dánsku .
Závery:
Západná Európa sa obáva prílivu lacnej pracovnej sily z východu
Niektorí zástupcovia EFFAT zastávajú názor, že nová smernica o sezónnych pracovníkoch nemá príliš pozitívny dopad na sektor
Pracovná skupina Výskum 9 / 12 .
V decembri bol zverejnený plán na r 2014-15 k viacerým výskumným projektom, vrátane projektov na pomoc pre prax a na vytváranie sietí (network) . Do nových projektov je snaha zahrnúť čo najviac partnerov, nech je to na národnej či medzinárodnej úrovni (veda , obchod , farmári a sústrediť ich spoločnú činnosť v rámci operačných skupín RV .
Inovácia podľa potreby - to je nové heslo sektore, kde dochádza postupne k výberu kľúčových aktérov v celom reťazci .
Zloženie projektových konzorcií a kľúčoví aktéri fungujú v rámci EIP (Európske inovačné partnerstvo). V rámci nových príprav je tu vytváraná jedna veľká sieť (network) pre podporné služby a 4 siete tematických schém . Výber partnerov sa má uľahčiť cez prepojenie Linkedin - ale tu bola zástupkyňa Komisie dosť neistá , ako to vlastne bude fungovať . Zatiaľ to nebolo otestované . Pripravené sú tu hlavne projekty týkajúce sa zvyškov , či odpadov a vody , v rámci klímy tiež genetických zdrojov . Zástupkyňa Komisie Inge Van Oost z DG Agri tu urobila prehľad kritérií. Ale ešte pred tým tu bolo zo strany organizácií diskutované , aké projekty sú pripravené v členských krajinách .
Francúzska APCA ( komory ) , spolupracuje s výskumnými ústavmi , podobne ako holandská organizácia a jej spolupráca s univerzitou Wageningen spracováva projekt , v ktorom je sa zameriava na vyššiu dojivosť kráv a následne spolupracujú v tomto projekte aj s ústavmi vo Švédsku , UK , Talianskom , Španielsku a Dánsku . NFU (anglická poľnohospodárska samospráva) sa nezúčastňujú priamo , ale cez osobitnú pracovnú skupinu mlieka , zatiaľ skúmajú , ako to bude fungovať . Na schôdzi bola tiež nórska zástupkyňa , kde podobné projekty fungujú už viac ako 4 roky a v nich sa skúmajú predovšetkým nové zdroje proteínov pre krmivá , tento projekt chcú rozšíriť na úroveň EÚ (bez akýchkoľvek tabu , vrátane múčok). Belgicko : skúsenosti z prepojenia predovšetkým malých projektov a výskumných ústavov . Prepojenie je také , ako si to želajú farmári .
Komory vo Francúzsku majú hlavné slovo v poradenstve, spolupráca s INRA (najväčší výskum v krajine ) , ale spolupráca je tu predovšetkým na úrovni operačných skupín .
Z valónske časti Belgicka to sú projekty na výber zvierat , spolupráca ako poľnohospodárstva aj výskumu pri hľadaní genetických zdrojov .
Nasledovala prezentácia zo strany Komisie o poslednom vývoji a pláne pre r. 2014 :
Vytváranie záujmových skupín
Príprava pracovných schôdzí v niektorých ČŠ ( 5-6 krajín )
1 seminár .
FG - tieto skupiny sa majú zaoberať postupne nasledovnými témami :
- ziskovosť
- Rovnováha reťazca ( FC )
- Ekologicky sústredenej oblasti
- Ziskovosť pastvín - aké opcie riadenie
- Výkonnosť hnojív ( N , Ph )
- Hi - tech technológie a presná technológia
Tento plán nebol zatiaľ schválený , to sa očakáva až v priebehu februára . Za tento rok tu fungovali skupiny o pôde , genetických zdrojoch . Komisia takisto vytvorila EIP (európske inovačné partnerstvo) služobný bod , ktorý vydáva niekoľkokrát do roka Spravodaj, pripravuje nástroje na webe a prezentuje novinky .
Horizont 2020 začne naplno fungovať až od marca 2014 , 14.1 . má byť v Bruseli veľký seminár výskumu . Koncom budúceho roka ( 25. a 26.11 . Potom seminár v Berlíne , kde má byť programovanie inovácií .
Komplexné informácie sú na :
http://ec.europa.eu/agriculture/eip/index_en.htm
bio-ekonomika
- potenciál bio ekonomiky a výhľady . Koncept - prepojovanie materiálov a ich úplného využitia (klastre) , kde k prepojeniu dochádza , pretože je potrebné určitej ekonomickej veľkosti podnikov k štartu celého procesu .
Ich konzorcium predpokladá , že v roku 2020 bude mať ich sektor obrat cez 200 mld € a tento rozvoj bude badateľný predovšetkým na vidieku , kde dôjde k využívaniu stále nových surovín , zníženiu množstva skleníkových plynov , lepšiemu využitiu prípravkov na ochranu rastlín a obnoviteľnej energie . Chcú tlakom na Komisiu tiež zmeniť postoj EÚ k investíciám do základného výskumu . EÚ do neho dáva len 6 % , USA 46 % a Čína 58 % . Za tým účelom tu bolo vytvorené Public - private partnership (Partnerstvo privátneho a verejného kapitálu ) vo výške 3,8 mld € pre 2014-20 . 1 mld € je z fondov EÚ , 2,8 miliardy od bio priemyslu . Väčšina projektov , ktoré sú tu vytvárané je viacročných a Konzorcium si dáva za úlohu obnoviť industrializáciu Európy . V rámci ich projektov je dôležitý podiel jednotlivých prvkov ( 1 / 3 na výskum , 1 / 3 na rozvoj a demonštráciu funkcií , 1 / 3 na aplikácie ) .
Príklady integrácie : celulóza , drevo , zvyškové materiály , integrovaná chémia , nové využitie biomateriálov vrátane škrobov . Konzorcium má teraz 59 členov a 79 asociačných organizácií . C / C je tiež členom platformy o výskume , kde sa tiež riešia otázky aplikácií . Ide o zlepšovanie genetického fondu rastlín a plodín, rezistencia na klimatické zmeny . U genetiky sa sleduje predovšetkým :
- Ako rastliny reagujú na CO2
- Ako široko sa prispôsobujú zmenám klímy
- Citlivosť na choroby
Konečný dokument bude pripravený v priebehu februára .
Závery:
Dokument EK k investíciám by mal byť k dispozícií v priebehu februára
Boli predstavené inovačné projekty vo viacerých krajinách, ako aj plány na ďalšie obdobie rokov 2014-2015
Zasadanie politického výboru POCC - CCC 10.12 .
Pri priamych platieb sa expertná skupina stretáva so zástupcami ČŠ v tejto otázke nie sú podľa vyjadrenia zástupcov Komisie veľké problémy . Teraz u väčšiny otázok pokračuje vnútorná konzultácia , ktorá sa má skončiť v decembri a rokovania a výsledky majú byť zverejnené do konca januára , tak aby sa stihlo odovzdanie súčasnému EP . Právny rámec sa síce stále počíta do konca r.2014 , ale sú tu určité pochybnosti , či sa tento termín podarí dodržať s novou Komisiou a novým EP . Aktívni farmári - aké kritériá , táto otázka trvá , aj keď po sérii rokovaní sa aj tu hľadajú ešte možnosti alternatívnych kritérií, ktoré podľa jeho slov musí tiež zodpovedať podmienkam WTO . Ide teda skôr o definíciu negatívnu – kto nie je aktívny farmár. Mladí farmári: je tu upravený nový text , kde došlo k viacerým objasneniam, aj keď Francúzi ani Španieli nie sú s podmienkami spokojní .
Ozeleňovanie: sú tu aj tendencie v ČŠ ísť ešte ďalej než Komisia ( UK ) , ale konečný text , ktorý berie čiastočne ohľad aj na pripomienky EP , je stále ešte v expertných skupinách .
U aktívnych farmárov sa diskutoval predovšetkým bod , kedy je definovaná minimálna aktivita ( 1 / 3 ? ) , Ďalej základné sankcie pri zelenaní , nie je tu ani tak kritika percent , ako proporcionalita .
Prepojené platby : stále sa hľadá kritérium či na hektáre a výrobné jednotky , či ich kombinovať pri zmiešaných farmách . U proteínových plodín sa definícia týka predovšetkým činnosti v LFA , kde sa hľadá kvantitatívne ekvivalent . Tam je ako sa zdá čoraz dôležitejšie doplňujúce kritérium , opúšťanie pôdy . Tiež šírka nárazových pásiem a priekop ukazuje veľmi odlišný prístup medzi ČŠ , diskusia tu je akým spôsobom tu vyjadriť prijateľný priemer .
Ďalší problém sa týka bioprodukcie , kde je teraz snaha Komisie robiť prepočty rovnako ako u ostatných sektorov . To vyvoláva silný odpor , všetko bude komplikovanejšie a očakáva sa viac administratívy .
CMO – národné otázky sa budú riešiť až v januári . Prakticky všetci zástupcovia , predovšetkým zástupca belgického Boerenbond kritizujú podľa jeho slov neuveriteľnú administratívnu záťaž , nové mapovanie , dokumentovanie všetkých opatrení , to sa aj keď k tomu má dôjsť postupne do 2018 , nepodarí sa nikdy na 100 % dosiahnuť .
Španielov zaujíma prístup k regionalizácii , ktorý je ich doménou , ale ostatné krajiny , s výnimkou UK a Talianska táto otázka nezaujíma . A na záver aj správa z Dvora audítorov. Audítori poukázali na neuveriteľných 17 prípadov pre výnimky z pravidiel , ktoré budú tiež spojené s obrovskou administratívou . Zástupca Komisie k tomu povedal , že to je bohužiaľ výsledok rokovaní a kompromisu medzi 3 inštitúciami . Komisia cíti tlak zo všetkých strán , ale konečné kompromisy len málokedy prinesú jednoduché riešenie . Je to ešte spoločná politika ?
Informácie o rokovaní v Bali – Pekka Pesonen, ústredný riaditeľ C-C konštatoval , že tu bola dobrá spolupráca s WFO ( svetová farmárska organizácia ) , vedená kanadským podpredsedom Bonnetom, delegáciu FNSEA viedol bývalý vedúci skupiny pre mlieko BRICHAR. Zúčastnili sa aj zástupcovia Business Europe a delegáti Ecosoc , bolo tu viacero poslancov EP , ktorí mali podľa slov Pekku strážiť postup pri rokovaní ( ale ako, to vraj zostáva záhadou ) . Celé rokovania prirovnal Pekka k čakárni , a ani samotný výsledok nikoho príliš neprekvapil . Ako sa to dá interpretovať ? Mierny horizontálny postup , ale nič zásadné. Pre budúcu etapu rokovaní budú na programe vývozné podpory a tiež kritériá " zelenej " skrinky (green box). Podľa rakúskeho zástupcu tu najdôležitejšie otázky sa vôbec neriešili. Ďalšia otázka bola o úlohe nového generálneho riaditeľa WTO, Azaveda v rokovaní. Bývalý ústredný riaditeľ Pascal Lamy , sa chystá na nový vstup do francúzskej politiky . Nový riaditeľ bol vraj spočiatku veľmi aktívny , a neskôr pracoval skôr z pozadia , ale jeho prístup bol otvorenejší než jeho predchodcu . Azavedo na záver povedal , že dohoda prinesie pre svetový obchod nový obrat vo výške cez 1000 mld $ a začne fungovať od júna .
Najviac očakávaní je medzi rozvojovými krajinami , ale USA sú k ďalším rokovaniam veľmi vlažné, skôr sa tu paralelne dialo rokovanie s Čínou . Ako sa vyjadril zástupca Farm Bureau , sú tieto rokovania pre US dôležitejšie ako WTO . Z americkej strany nie je ani záujem rokovať s európskymi organizáciami o pripravovaných dohodách EÚ / USA . Ozvala sa tu kritika postupu C / C , ktorá zatiaľ na americké organizácie príliš netlačila . Belgický zástupca k tomu hovorí , že by sme mali oveľa viac rokovať aj s NGO na oboch stranách Atlantiku na ktorých schôdzach je prezentácia farmárov absolútne nevyhnutná , aby sme neboli stále tlačení do defenzívy .
C / C a FEFAC - postupy na označenie krmív pre zvieratá na mäso .
Smernica je tak komplikovaná , že väčšina zástupcov ju chce odmietnuť . Bola síce prijatá pracovnou skupinou pre ovce a hydinu, ale úplne odmietnutá zo skupiny bravčového . Návrh je kompromis , ktorý nikoho neuspokojí . C / C kvôli tejto nezhode ( veľké komplikácie ) návrh nepodporí , počká na ďalšie presidium, kde bude žiadať o vyjadrenie .
V podobnom štýle bol prerokovaný individuálny postup UK na označenie viacerých potravín farebným odlíšením ( traffic lights - dopravné svetla ) , kde červená má dať varovanie o nedobrom obsahu ( nadmerné ? Množstvo tuku , cukru atď ) . Má to slúžiť na vyjadrenie zdravotnej prospešnosti potraviny. Ale zástupkyňa NFU (britská poľnohospodárska samospráva) , povedala , že tento rok prebehli v krajine skúšky systému a výsledky sú dosť kontroverzné . C / C odoslala svoje vyjadrenie ako na Komisiu tak britskej vláde s tvrdením , že tento systém vytvára ešte väčší zmätok u spotrebiteľov , dáva pocit viny , a tento spôsob informácií nie je v súlade s väčšinou EÚ legislatívy . A navyše je to systém , kde sa dohodla britská vláda s distribúciou u vybraných produktov a tento systém je pre väčšinu nielen diskriminačný , ale je tu riziko , že supermarkety ho budú chcieť presadzovať aj v iných krajinách . NFU ako sa zdá tento systém tiež neprijíma s nadšením , opäť to vyzerá , že UK prišla s niečím čo ide úplne proti európskemu prúdu . Informácie o revízii EÚ politiky vzduchu as tým spojených emisií . Pozícia C / C je taká, že ho farmári nemôžu úplne odmietnuť , ale nie je ani tu zhoda , ako ďalej pokračovať . Rovnako Komisia tu nepracuje príliš rýchlo, nepredpokladá sa , že súčasná EK dokončí tento návrh v rámci svojho mandátu . K stratégii lesov , kde bude začiatkom budúceho týždňa veľký seminár v Bruseli , boli predložené predovšetkým jednotlivé body seminára a postoj organizácií ako k rozvoju lesného sektora , tak k potrebám RV . A tu je práve problém pre rozdelenie fondov . Lesný sektor je ziskový a pracuje zatiaľ bez pomoci , narozdiel od poľnohospodárstva , ktoré sa v súčasnej EÚ bez pomoci neudrží . Ak by bola zahrnutá a pripravená spoločná politika pre lesné sektor a nanovo aj pre bio - ekonomiku a kaskádové riešenie využitia , majú farmári obavy , že v budúcej SPP by mohlo byť na ne ešte menej peňazí ako doteraz . Samotná stratégia sektoru nebola tento rok dokončená , bude pokračovať pod gréckym vedením začiatkom 2014 .
Závery:
Boli poskytnuté najnovšie informácie týkajúce sa reformy SPP 2014-2020
Európska poľnohospodárska samospráva nie je spokojná s výsledkami rokovania o medzinárodnom obchode,ktoré sa uskutočnilo v novembri na Bali
Pokus o nové označovanie výrobkov vo Veľkej Británií sa stretol s výraznou kritikou C-C
Pracovná skupina rybolov a akvakultúra . 13.12 .
Nové vedenie skupiny poskytlo viac priestoru nielen vnútrozemskému chovu rýb , ale venuje sa viac aj riešeniu programov investícií , chorôb a inovácií .
Predtým tu mala hlavné slovo skupina EUROPECHE (Asociácia národných rybárskych organizácií EÚ) , teraz je daný väčší priestor rybárskym družstvám a spoločnostiam .
EUROPECHE takisto nedokázala riešiť rozpory medzi malými a veľkými producentmi. Hlavne v oblasti Stredozemného mora . V novo pripravenom programe sa bude skupina venovať aj lepšej spolupráci s odbormi . Zatiaľ návrh na jednotnú asociáciu rybárov neuspel, a tu má COGECA slúžiť ako horizontálna spojnica. Dochádza aj k ďalšej zmene zo strany Komisie , od 1.1 . 2014 sa mení poradná štruktúra a celý sektor bude viac regionalizovaný .
Od 2002 je tu vidieť určité pnutie spojené so zmenami EÚ inštitúcií a po podpise Lisabonskej dohody , je tu tiež zapojenie EP do procesu schvaľovania . A tam sa ukazuje ako zásadná potreba zmeny spolupráce pri lobingu a inej politiky vo vzťahu k NGO . Tie sú stále viac viditeľné a práve cez EP vykonávajú ďaleko väčší tlak ako v minulosti iba cez Komisiu .
Viacero organizácií nemá peniaze a tým pádom sú stále menej prítomné v Bruseli . Problém financovania schôdzí majú všetky z nich . Je nutné obnoviť prítomnosť na poradných výboroch a medzi všetkými rybárskymi organizáciami . Pekka k tomu pripomenul , že C / C tu môže významne slúžiť ako sprostredkovateľ , otázky , ako označenie , PO 's, výživa , zdravie a ochrana zvierat , EIP sú teraz preberané vo všetkých skupinách a pre rybolov môžu v tomto smere významne pomáhať . Financovanie je problém pre všetkých , kvôli zlej finančnej situácii odišli 3 rybárskej organizácie , takže živšie samostatné financovanie poradných výborov už nemožno udržať , a musia sa hľadať nové cesty spolupráce .
Samotná politika musí byť silnejšia a viditeľnejšia . Musia sa zachovať minimálne 2 schôdze za rok a doriešiť otázky spolupráce s EUROPECHE a FEAB . U tejto organizácie zostáva problém v tom , že sú v nej aj organizácie mimo EÚ , čo vzhľadom k štatútu C / C spôsobuje určité problémy . Doterajší predseda skupiny , BUONFIGLIO k tomu dodal , že predovšetkým akvakultúra rastie v celom svete , v Číne to predstavuje 75 % produkcie a Európa tu nemôže zostať nečinná . EÚ v týchto projektoch úzko spolupracuje s Nórskom a táto forma sa má rozširovať . C / C môže sektor reprezentovať v celej rade akcií organizovaných v Bruseli , vrátane zdravia a ochrany . Sektor musí byť viac viditeľný . A organizácia sa musí viac prejaviť v národných strategických plánoch ( do 2020 ) a využiť aj ako príležitosť pre zisk nových fondov z EÚ . Nemecký zástupca Feneis sa tiež prihovára za väčšiu úlohu C / C pre EÚ reprezentáciu . A k tomu sa musia tiež zmeniť samotná štruktúra schôdzí a ako urýchliť výmenu informácií a služieb medzi organizáciami . Ako sa zdá , budú teraz zasadnutia v priestoroch C / C , to za posledné roky nebolo , schôdze boli organizované v budove Belliard . Nemecký zástupca povedal , že vzhľadom na rokovania predovšetkým o AHW ( zdravie a bezpečnosť ) sú len obmedzené časové priestory na reakciu , C / C tu musí zabezpeci rýchlu výmenu a reakcie . Prebehla aj voľba nového vedenia . Predseda BUONFIGLIO ( It ) bol potvrdený , podpredsedovia sú Bernhard Feneis ( DE ) a Pier Antonio Salvador ( It ) .
Schválení jednomyseľne .
Rokovania o spoločnej politike rybárstva .
Tu sa začalo problémom , ktorý rieši Komisia a tým je zákaz vyhadzovania nechcených rýb , ktorých podiel je až štvrtina všetkých úlovkov . Ich ďalšiemu využitiu zatiaľ bránila nulová ziskovosť , náklady spojené s dopravou , triedením a spracovaním . Komisia tu má hrať úlohu rozhodcu a delegovať právne akty na národné vlády . Nová CFP (spoločná politika rybárstva) bola schválená 10/12 v Štrasburgu a jej forma bude viac regionálna.
RAC - regionálna akvakultúru Rady - tu sa ešte stále diskutuje o pomeroch zastúpenia ,
Najčastejšie je tu pomer 60:40 v prospech výrobcov , ale NGO , ktoré majú byť v 2. skupine chcú pomer iný . Nové pravidlá, ktoré majú začať platiť od januára 2014 , majú uvádzací termín v období 6 mesiacov až 1 rok , ale skôr sa počíta s novými pravidlami až od ustanovenia novej Komisie . Tiež nie je rozhodnuté koľko bude členov týchto výborov a to súvisí veľmi úzko s rozpočtom . Pekka Pesonen (ústredný riaditeľ C-C) k tomu povedal , že otázka poradných výborov musí byť riešená čo najskôr s DG Mare (riaditeľstvo EK pre rybné hospodárstvo) , aby boli jasné pravidlá . Zástupca EUROPECHE a C / C rokovali na tomto GR v decembri. V popoludňajšej časti pokračovali diskusie okolo predovšetkým praktických otázok ďalších rokovaní a čím do nich môže každá z organizácií prispieť . Zástupca EUROPECHE , Daniel Fossatta povedal , že jeho organizácia má veľký záujem na pokračovaní spolupráce , vidí v nej nutnosť ako zlepšiť rovnováhu voči NGO , pri všetkých rokovaniach . FEAP podobne ako predtým , má celý rad projektov spoločných s C / C a ich zástupca tu povedal , že veľká časť ich členov je tiež členmi C / C, čo rokovania uľahčuje .
Dôležitá bude otázka ďalšieho rozpočtu . Teraz záleží na Komisii , akou formou bude chcieť reprezentáciu uskutočniť . Buď ustanoví zástupcov všetkých organizácií , alebo len tých najdôležitejších . Na sekretariáte sa teraz bude tiež pripravovať zoznam , kto a ako reprezentuje sektor na národnej úrovni , pretože ako povedal nemecký zástupca je dôležité mať jednotnú pozíciu voči Komisii a na začiatok je nutné mať aspoň provizórny rámec programov a zastúpenie . Je tu tiež určitá zmena v rozhodovaní . Teraz oproti skorším postupom môžu ministri ČŠ rozhodovať , kto bude reprezentovať , skôr tento stav len potvrdili , ale nemali definitívne slovo pri menovaní . Následne musí byť zvolený výkonný výbor . Navrhovaný rozpočet pre organizáciu vo výške 250 000 € , je malý a stále sa diskutuje ako rozdeliť príspevky , bude tu všetkých 28 krajín alebo len krajina veľkých producentov . Pekka k tomu povedal , že táto otázka je veľmi dôležitá a tiež veľmi citlivá , pretože môže rozhodnúť o funkčnosti organizácie . Výbor by si tu mal pripraviť viac možností na riešenie . Pomery sú v rôznych RAC odlišné, producenti 70 % hlasov , NGO len 30 , ale to sa môže tiež zmeniť .
Závery:
bolo zvolené nové vedenie pracovnej skupiny pre akvakultúru
pracovná skupina stojí pred významnou reorganizáciou
otázky rybolovu začínajú byť čoraz viac v centre záujmu štátov EÚ
Pracovná skupina Olejniny, bielkovinové plodiny, obilie , 17.12 .
Výstup z pracovnej skupiny pre bielkovinové plodiny:
1. cieľom je snaha o znižovanie dovozu sóje pre EÚ o 50 % ,do roku 2040 (je to realistické ?)
2. cieľom akú stratégiu na vykonávanie uplatniť .
V pracovnej skupine bolo na zasadnutí v polovici septembra prijatých 8 hlavných otázok. Každú z nich spracováva špecifická skupina 3-4 ľudí, ktorí urobia závery pre hlavnú pracovnú skupinu .
Ciele :
- Sója otazky vody , prispôsobovanie klimatickým zmenám , kratšie cykly rastu
- Lucerna - vyšší obsah proteínov Lepšia stráviteľnosť - možnosť dvojakého využitia , listy pre krmivá , stonky na energiu
- Strukoviny - Lepšie prispôsobenie , Vyšší obsah proteínov , odolnosť voči klimatickému stresu , vrátane sucha , znížiť straty pri zbere.
2. Cieľ - zmenšiť rozdiely výnosov Medzi obininami a olejninami .
Existujú veľké rozdiely medzi regiónmi . Riešia sa aj otázky zlepšenia štruktúry pôdy .
Problémom je stabilita výnosov .
3. Cieľ - prevody v rámci hodnotového reťazca
- Alternatívy k sóji
- Zmeny pre monogastrické zvieratá
- Zlepšiť spoluprácu medzi producentmi zeleniny bielkovinových plodín - živočíšna produkcia ( možnosti kontraktualizácie )
- Termínované obchody ( podobne žako u obilia )
4. Cieľ diverzita proteínových kultúr - Uz existuje , ale v rámci EÚ je obmedzená .
5. Cieľ miešané kultúry - zvýšiť výnosy , znížiť použitie vstupov ( 10-20 % ) . Zatiaľ nie sú odporúčané miešanky, chýbajú praktické poznatky, problem so skladovaním.
6. Zoznámenie farmárov so všetkými dostupnými plodinami
- Zatiaľ nebol záujem, potreba kritickej veľkosti pre spracovanie , chýba výskum
7. Diverzifikácia živočíšnej produkcie
- Hlavne u bylinožravcov
- Vyšší obsah proteínov , možnosť nahradiť sóju
8. udržateľnosť a transparentnosť aktivít
- vplyv zmien
- malý dôraz na potenciál , v znižovaní spotreby hnojív
- Vysoký pozitívny dopad na prostredie
Tieto otázky majú byť ďalej rozpracované a prerokované na schôdzach 16. 17. 1. .
Po stretnutí s najväčšími producentmi EÚ nedávno v Holandsku je jasné, že nie je veľký záujem o - prípadné zmeny , drvivá väčšina uprednostňuje sóju .
Problémom je že až 88 % svetovej produkcie sóje je geneticky modifikovanej. V niektorých krajinách sa stretávajú aj s nedostatkom prípravkov na ochranu rastlín, a to v súvislosti s nedávnym zákazm neonikotinoidov. Príklad z Fínska ukazuje, že sat u darí v obmedzenej miere miešať strukoviny a ovos.
Taliansky zástupca informoval, že Rusko a Ukrajina sa intenzívne pripravujú na pestovanie sóje. Jej produkcia by mala dosiahnuť úroveň pestovania pšenice alebo kukurice. EÚ by sa chcela sústrediť na lucernu a miešanky. Sója podlieha v súčasnosti závažnému politickému rokovaniu. Čo sa týka alternatívnych plodín, chýba ochota producentov krmív z dôvodu nízkych výnosov.
Ďalším informačným dokumentom je návrh na otázky výskumov inovácií pre proteínové plodiny . Techniky , rotácia , zlepšenie potenciálu na fixáciu dusíka či fosforu , lepšie vedomosti o genetických vlastnostiach, lepšie selekcia , zlepšenie výnosov a ich stabilita .
Inovácie by sa mali hlavne týkať :
- Minimalizácie strát pri zbere a skladovaní ( sušenie )
- vytvorenia rezistencie na choroby a škodcov
- Výskumu nových prvkov PPP
- nájdenia riesenia pre problem s pôdou pre strukoviny
Krátky referát k ILUC . Organizácie boli veľmi aktívne v EP aj v. Rade . Výsledkom je dočasné zastavenie rokovaní o otázke . Sedem krajín bolo proti, každá kvôli nejakému špecifickému dôvodu ( nezahrnutie palív II . generácie , kvôli penalizácii ( PL ), Španielsko Portugalsko sa vôbec nevyjadrili ) . Komisia sa vyjadrila , že smernica sa musí zmeniť a priblížiť sa viac modelu, ktorý chcel EP. C / C sa za týmto účelom chcela stretnúť s nastávajúcim gréckym predsedníctvom , ale zatiaľ bez výsledku .
Svetová produkcia olejnín .
Za posledných 25 rokov sa zvýšila produkcia olejnín viac než dvojnásobne , ale k tomuto navýšeniu došlo väčšinou mimo krajín EÚ . Najväčší potenciál má Rusko a Brazília. Záujem zvýšilo navýšenie cien pôdy o viac než dvojnásobok za posledných 6 rokov , v niektorých krajinách až 6x . Je potrebné sa pripraviť na to, že sója bez GMO bude veľmi drahá.
USA a J. Amerika predstavujú viac ako 80 % exportu sveta a z toho je 95 % sóje . V Južnej Amerike je problem s logistikou, z vnútrozemia sa všetko dopravuje kamiónmi , chýbajú dobré cestné komunikácie a sú s tým spojené vysoké dopravné náklady . V Argentíne zabraňujú väčšiemu exportu vysoké exportné dane ( 35 % ) producenti sú platení oficiálnym výmenným kurzom (tento je o 50 % horší nez skutočný ) . Čína predstavuje stále rozhodujúceho hráča na svetovom trhu , teraz odoberá prakticky celú tohtoročnú produkciu USA , na jar má USA nahradiť v dodávkach Brazília Argentína . Čína si dnes pripravuje veľké zásoby, okrem toho presúva casti produkcie na prenajaté či kúpené pdy v Rusku alebo v Afrike. Čo sa týka repky, trh by sa nemal príliš meniť, ale bude sa pestovať stale viac mimo EÚ – pre EÚ príležitosť ako alternative k biopalivám. EÚ už teraz dováža viac ako 3,5 Mt repkového oleja ( Ukrajina , Austrália , Kanada ) . Zacina sa otvárať trh repky v Indii , ktorá zatiaľ dáva prednosť dovozom z krajín bývalého Sovietskeho zväzu , ale je tu šanca aj pre EÚ.
Obilie .
Za posledných 20 rokov, keď sa znižovala produkcia, klesli zásoby na minimum , vlani a tento rok sa situácia zlepšila . Bohužiaľ vseobecné štatistiky nehovoria nič o kvalite. Tento údaj zohráva veľmi dôležitú úlohu. Tento rok bola výnimočne dobra úroda vo všetkých krjainách EÚ, okrem Veľkej Británie, čiastočne vo Francúszku, Maďarsku či Nemecku. Celková bilancia sa výrazne zlepšila . Európa sa stále viac sústreďuje na Blízky a Stredný východ , niekedy aj so zvláštnym politickým kontextom ako predaj nemeckej pšenice Iránu .
Do Roku 2020 by podľa odhadov mala svetová populácia rásť o 80 mil. ročne, čo znamená, že sa bude musieť tiež podstatne zvýšiť produkcia . Existuje viacero rizík - počasie , výkyvy všetkých trhov , politika - prepojenie na obchodnú politiku - WTO či americký Farm Bill (poľnohospodárska politka USA) .Pre VB je najväčším problémom počasie, ktoré za ostatných 10 rokov dosahuje obrovské výkyvy. Belgičania diskutujú o potenciálnom raste výnosov. Ozeleňovanie teoreticky môže priniesť zníženie produkcie obilnín o viac ako 10 mil. ton, čo môže zásadným spôsobom ovplyvniť budúcnosť sektora. Vzhľadom k problémom s počasím viacero producentov prešlo z pestovania obilnín na olejniny .
Situácia v sektore minerálnych hnojív - legislatíva opäť mešká teda s najväčšou pravdepodobnosťou prejde až na budúcu Komisiu na dopracovanie. Problémy spôsobujú predovšetkým pravidlá pre možnú recykláciu fosforu prírodných hnojív, kde je kľúčovým bodom dopravná vzdialenosť . Problém je aj v priemyselnej kapacite produkcie hnojív, kde Európa za posledných 10 rokov stratila sebestačnosť. Je dnes do značnej meiry závislá na dovoze z tretích krajín. Francúzsky zástupca spolu s britskými kolegami dali žiadosť na Komisiu o päťročné prerušenie zvýšenia dovozu do EÚ, prostredníctvom zníženia dovozných ciel (3 % je príliš málo, aj keď to predstavuje zníženie nákladov na produkciu celkovo o niečo viac než 1 %).
Závery:
Vzhľadom k problémom s počasím viacero producentov prešlo z pestovania obilnín na olejniny .
Problém neustále spôsobujú výkyvy počasia.
Tento rok bola úroda v EÚ pomerne dobrá, ale zásoby obilnín z dôvodu nižšej produkcie v predchádzajúcich rokoch klesli na minimum.
Vypracoval: Odbor poľnohospodárstva a služieb SPPK, december 2013
©Copyright SPPK; kopírovanie a ďalšie šírenie je možné len so súhlasom SPPK