Online rokovanie pracovnej skupiny Partnerstvo pre politiku súdržnosti 2020+

Dňa 29.4.2021 sa uskutočnilo online zasadnutie pracovnej skupiny Partnerstvo pre politiku súdržnosti 2020+ k Partnerskej dohode SR (ďalej PD SR), strategickému dokumentu zastrešujúcemu využívanie financií z fondov EÚ na Slovensku. Sociálno-ekonomickým partnerom, kde SPPK zastupuje Jozef Artim, boli predstavené okrem základných čŕt Partnerskej dohody aj rozdelenie finančných alokácií na jednotlivé ciele.
 
Aktuálne je návrh PD SR vo fáze neformálnych rokovaní s Európskou komisiou. Situácia je obdobná v ostatných členských krajinách, keďže zatiaľ žiadna z krajín dohodu nepredložila na schválenie. Bude tak možné urobiť až po tom, ako nadobudne platnosť a účinnosť európska legislatíva. Tá je v súčasnosti finalizovaná a následne bude predložená na schválenie Európskemu parlamentu. Predpokladaný termín nadobudnutia účinnosti novej legislatívy EÚ je jún 2021.
 
Faktom je, že obálka eurofondov je v porovnaní s predchádzajúcim programovým obdobím nižšia. Pokiaľ v období 2014-2020 bolo k dispozícii 13,9 mld. EUR, na obdobie 2021-2027 bude môcť SR využiť 12,6 mld. EUR. To predstavuje 10%-ný pokles zdrojov. Zároveň ale treba uviesť, že Slovenská republika má – v prepočte na obyvateľa – stále tretiu najvyššiu obálku eurofondov v EÚ.
 
Paralelne s prípravou PD SR sa pripravuje aj návrh OP Slovensko. Sociálno-ekonomickí partneri budú do procesu prípravy tohto dokumentu zapojení podobným spôsobom, ako to je v prípade PD SR. Riadiaci orgán pre OP Slovensko už informoval kľúčové zainteresované strany o vytvorení partnerstva pre prípravu OP Slovensko (ZMOS, SK8, ÚMS, zástupcovia mimovládnych organizácií a zástupcovia ministerstiev). Prvé zasadnutie partnerstva je plánované na druhý kvartál 2021. 
 
PD SR musí byť stručný dokument (35 strán) obsahujúci investičné priority a ich zdôvodnenie, finančné tabuľky rozdelenia národnej alokácie vrátane transferov a ďalšie časti (popis synergií s inými fondami, aplikácia technickej pomoci a posilnenie administratívnych kapacít, odpočet plnenia základných podmienok, integrovaný územný prístup). 
 
Proces prípravy investičných priorít začal v roku 2018 návrhom legislatívneho balíka EÚ pre politiku súdržnosti. Investičné priority PD SR vychádzajú zo Správy o Slovensku z februára 2019 a jej prílohy D – pozičného dokumentu Európskej komisie, ktorý stanovuje, do akých oblastí by malo SR investovať. Nasledoval proces identifikácie priorít v priebehu roka 2019, čoho výsledkom bol Východiskový návrh priorít SR pre politiku súdržnosti 2021-2027. Po prediskutovaní s rezortmi a analytikmi MF SR nasledovali technické rokovania s Európskou komisiou k čiastkovému návrhu PD SR. Priority boli aktualizované a tento materiál bol na jeseň 2020 konzultovaný so sociálno-ekonomickými partnermi v rámci Pracovnej skupiny Partnerstvo pre politiku súdržnosti 2020+ a mimovládnymi organizáciami. V závere roka prebehla Národná konzultácia k eurofondom (vyhodnotenie vyše 900 pripomienok je publikované na stránke MIRRI). V priebehu februára a marca tohto roka prebiehali stretnutia s relevantnými ministerstvami, čoho výsledkom je aktuálna „predfinálna“ verzia návrhu priorít.  Za finálnu podobu bude možné označiť verziu po prediskutovaní s Európskou komisiou.
 
D. Žiláková, riaditeľka sekcie Centrálny koordinačný orgán na MIRRI, na stretnutí zdôraznila transparentnosť prípravy Partnerskej dohody. Každý cieľ mal svoj expertný pracovný tím, bola vytvorená partnerská platforma v podobe Pracovnej skupiny Partnerstvo pre politiku súdržnosti 2020+ (združujúca zástupcov orgánov štátnej správy, územnej samosprávy, akademickej obce, záujmových združení a mimovládnych organizácií). Široká verejnosť sa mohla do procesu zapojiť prostredníctvom národnej konzultácie. MIRRI tiež osobitne spolupracovalo so zástupcami občianskej spoločnosti, územnej samosprávy a ministerstiev.
 
Predkladatelia deklarovali, že relevantné pripomienky boli zohľadnené a zapracované do textu PD SR. Pripomienky relevantné pre OP Slovensko 2021-2027 budú podľa predkladateľov zohľadnené pri jeho príprave a pripomienky horizontálneho charakteru (zjednodušenie čerpania eurofondov, zjednodušenie verejného obstarávania, využitie hodnotiteľov, atď.) budú zohľadnené pri nastavovaní implementačného mechanizmu.
 
Priority PD SR sú zaradené do piatich okruhov (inovatívne Slovensko; ekologické Slovensko pre budúce generácie; mobilita, doprava, prepojenosť; sociálne, spravodlivé a vzdelané Slovensko, kvalitný život v regiónoch), pričom tieto ciele/okruhy sú rovnaké pre všetky členské štáty. A samostatne stojí nový nástroj – tzv. Fond na spravodlivú transformáciu – určený pre regióny, ktoré budú najviac postihnuté prechodom ku klimatickej neutralite (Horná Nitra, Košický, Banskobystrický a Bratislavský kraj).
 
 
Nasledujúca tabuľka, popisujúca rozdelenie finančných alokácií na jednotlivé ciele, bola nosnou časťou stretnutia Pracovnej skupiny.   
Zdroj: MIRRI
 
Na PD SR sa – obdobne ako na Plán obnovy a odolnosti – vzťahujú konkrétne pravidlá pre rozdelenie alokácií (povinné uplatnenie pravidiel tematickej koncentrácie pre EFRR a ESF+, povinná podpora cieľov EÚ v oblasti zmeny klímy (min. 30% EFRR a min. 37% KF), rozdelenie alokácie KF medzi ciele 2 a 3, povinná podpora udržateľného rozvoja miest, maximálny objem technickej pomoci).
 
O niektorých transferoch medzi fondami/nástrojmi môže v rámci stanovených limitov rozhodovať SR. V rámci tejto možnosti MIRRI navrhuje navýšiť alokáciu Bratislavského kraja o 1 050 mil. EUR. Pre tento región je pôvodne vyčlenených len 20,4 mil. EUR a MIRRI chce presunom dosiahnuť posilnenie vedecko-výskumných kapacít (ktoré sú tam koncentrované), ako aj adresovať regionálne rozdiely medzi hlavným mestom a okolitými okresmi. S týmto presunom súvisí aj vyššia miera spolufinancovania (min. 60%). MIRRI chce tiež navýšiť alokáciu Kohézneho fondu (KF) transferom z EFRR (812 mil. EUR, 10%) a ESF+ (240 mil. EUR, 10%). Dôvodom je výrazné zníženie KF – o 61% - oproti obdobiu 2014-2020 a veľké výzvy SR v oblasti životného prostredia (európska legislatíva) a dopravnej infraštruktúry (KF je jediným zdrojom EÚ na financovanie diaľnic). EFRR a ESF+ sa v dôsledku tohto presunu neznížia pod úroveň ich zdrojov v období 2014-2020, pričom KF bude aj po presune dosahovať len 60% pôvodnej úrovne.
 
Otázkou teraz je, ak rozdeliť národnú alokáciu EFRR, KF a ESF+ medzi 5 cieľov politiky súdržnosti. Ako je štandardom, požiadavky (za 30 mld. EUR) výrazne prevyšujú dostupné zdroje (11,7 mld. EUR). MIRRI pripravilo na základe prieniku dvoch metodík (MIRRI a MF SR) „obodovanie“ jednotlivých investičných priorít (95 priorít/riadkov), pričom boli vzaté do úvahy pravidlá EÚ ako aj alokácie iných nástrojov (napr. Plánu obnovy). 
 
Nasledujúca tabuľka popisuje metodiky MIRRI a MF SR.
 
 
Zdroj: MIRRI
Na základe kombinácie metodík vznikol nasledujúci návrh rozdelenia národnej alokácie medzi 5 cieľov (k sumám sa bude ešte pripočítavať národné spolufinancovanie):
 
 
Zdroj: MIRRI
 
Návrhu Partnerskej dohody predchádzali desiatky stretnutí so zástupcami krajov, miest aj obcí. V novom programovom období sa má navyše posilniť decentralizovaný prístup k implementácii – cez Integrovaný územný rozvoj. Ten bude realizovaný na základe tzv. integrovaných územných stratégií (IÚS). O týchto investíciách nebudú rozhodovať ministerstvá, ale projektové návrhy pôjdu zdola (obce, mestá, VÚC). Budú tiež posilnené rozhodovacie právomoci územných samospráv prostredníctvom zjednodušenia a urýchlenia financovania projektov. Kľúčové projekty budú môcť byť podporené priamo – bez vyhlasovania výziev. Z tohto dôvodu vznikli vo všetkých ôsmich samosprávnych krajoch rady partnerstva (zoskupenie socioekonomických partnerov), ktoré budú mať v definovaných oblastiach rozhodovaciu kompetenciu. Budú pripravovať Integrované územné stratégie, definovať hlavné problémy konkrétneho územia a navrhovať opatrenia na ich riešenie.
 
Čo sa týka harmonogramu ďalších krokov, v máji by mala zasadať Rada vlády SR pre politiku súdržnosti 2021-2027 a budú pokračovať neformálne technické rokovania s Európskou komisiou. Opäť bude rokovať Pracovná skupina Partnerstvo pre politiku súdržnosti 2020+ a až do júna budú prebiehať workshopy/semináre v spolupráci s Úradom splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti. Na jeseň prebehne medzirezortné pripomienkové konanie. Návrh PD SR schváli Rada vlády pre politiku súdržnosti 2021-2027 a po schválení v tripartite bude predložená na rokovanie vlády SR. Následne bude dokument PD SR oficiálne zaslaný na schválenie Európskej komisii.
 
Partneri v rámci Pracovnej skupiny Partnerstvo pre politiku súdržnosti 2020+ budú do procesu priebežne zahrnutí – čo sa týka prekonzultovania ďalšej verzie PD SR (po pripomienkach Európskej komisie) ako aj do príprav OP Slovensko. Zber podnetov pre OP Slovensko prebehne čo najskôr – ešte pred zverejnením prvého oficiálneho draftu investičných priorít (tu paradoxne pomáha prechod do online prostredia, čo uľahčuje komunikáciu). V dôsledku toho, že bude len jeden operačný program, ide jeho príprava ruka v ruke s PD SR, pričom v rámci OP Slovensko bude väčšia detailizácia. Operačný program Slovensko určí, ako bude Slovensko v najbližšej dekáde investovať 12,8 mld. EUR z európskych zdrojov a súvisiacich 3,5 mld. EUR národného spolufinancovania (spolu 16,3 mld. EUR – vrátane technickej pomoci). V druhom alebo treťom kvartáli 2021 MIRRI zverejní OP Slovensko pre verejnosť s možnosťou zasielať pripomienky. 
 
MIRRI dlhodobo sľubuje zásadné zefektívnenie a zjednodušenie implementačnej architektúry (jeden centralizovaný operačný program, zníženie počtu sprostredkovateľských orgánov, integrovaný územný rozvoj). Spustenie OP Slovensko plánuje MIRRI v prvom polroku 2022.

 

 

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce