Pracovná skupina pre POCC/CCC
12/11/2024 |
Miesto stretnutia: COPA-COGECA, Rue de Trèves 61, 1040 Brusel
Dátum stretnutia: 2. september 2024
Účastník stretnutia: Konzorcium
Názov aktivity: Pracovná skupina pre POCC/CCC
Predsedal: Predsedal zástupca generálneho tajomníka Patrick Pagani. Pripomenul, že dokumenty, ktoré pripravil sekretariát, podliehajú prísnemu utajeniu a sú k dispozícii len na čítanie na základe overenej registrácie.
Podrobný popis aktivity:
Patrick Pagani zahájil dialóg zdôraznením potreby podpory a solidarity. Poľnohospodárska organizácia UA je partnerskou organizáciou C-C, preto je spoločným záujmom spolupracovať na prínosoch poľnohospodárov na oboch stranách. Treba prerokovať načasovanie ďalších krokov, nájsť rovnováhu, lebo ani EÚ poľnohospodári nemôžu byť tí, ktorí platia za ruskú agresiu na UA. Takisto bude potrebné zahájiť diskusie o dopadoch prípadného vstupu UA do EÚ.
Aktuálny stav revízie článku 29 Dohody o pridružení s UA
Predsedajúci pripomenul, že ATMs platia od júna 2022 a boli už dvakrát predĺžené. Aktuálne platné ATMs vstúpili do platnosti 6. 6. 2024 a zostanú platné do 5. 6. 2025, pričom tentokrát boli prijaté aj určité obmedzenia. Pre niektoré produkty (vajcia, hydina, cukor, krúpy, ovos, med, kukurica) bol zavedený automatický ochranný mechanizmus. Stanovené kvóty pre aktiváciu ochranného mechanizmu pre ovos, krúpy, vajcia, med a kukuricu už boli prekročené, Komisia preto obnovila sadzby. Situácia pri ostatných produktoch podliehajúcich režimu núdzovej brzdy k 30. 8. 2024 je nasledovný:
Diskusie o návrhu pozičného dokumentu C-C k revízii čl. 29
Od 6. 6. 2025 až do pristúpenia UA do EÚ bude platiť revidovaná dohoda o pridružení, ktorá nahradí ATMs. Podľa vyjadrenia Komisie a súčasného HU PRES sa diskusie o revízii do decembra/januára nezačnú, pretože najprv musia byť menovaní príslušní komisári (AGRI a TRADE). Predbežné jednania medzi DG TRADE a UA by mali byť zahájené v októbri/novembri. Komisia sa aj napriek tomu usiluje o dosiahnutie dohody do 5. 6. 2025.
Sekretariát C-C upozornil na riziká liberalizácie trhu s UA a aj na schopnosť UA rýchlo meniť svoju výrobu. Ďalej upozornil, že zahájenie procesu revízie Dohody o pridružení fakticky znamená iba zmenu článku 29, nie štandardný legislatívny proces. Obvykle sa tento proces netýka iných aspektov než cla, čo je podľa sekretariátu problematické – nerieši sanitárne ani fytosanitárne štandardy, ani dobré životné podmienky zvierat a pod. Aj napriek tomu bude sekretariát požadovať podmienenie ďalšej liberalizácie dodržiavaním výrobných noriem a možno aj pracovných. Tento prístup podporujú aj DG AGRI a DG TRADE. Zavádzať všeobecné ochranné mechanizmy nie je možné, ale súčasná Dohoda o pridružení už obsahuje 40 tarifných kvót na väčšinu poľnohospodársko-potravinárskych produktov, preto treba zaistiť ich zachovanie, príp. zaviesť nové pre budúce potenciálne citlivé sektory. Sekretariát preto navrhuje vytvorenie zoznamu produktov podľa „ochranných“ alebo „útočných“ záujmov:
Sekretariát vyzval členské organizácie na vyjadrenie k týmto zoznamom.
Ďalej predstavil návrh pozičného dokumentu C-C, ktorý je k dispozícii k nahliadnutiu tu. Zahŕňa napr.:
- výzvu na pokračovanie v medzinárodnom úsilí uľahčiť tok tovaru z čiernomorských prístavov, aby sa opäť stal hlavným vývozným kanálom z UA
- pred akoukoľvek ďalšou liberalizáciou by UA mala najprv uplatniť článok 65 B Dohody o pridružení, v ktorom sa uvádza, že obe strany by mali uznať zásadu regionalizácie a UA by mala ukončiť všetky obmedzenia na produkty, ktoré nepochádzajú z postihnutých regiónov
- UA by mala zaistiť jasné, transparentné a jednotné vykonávanie svojho klasifikačného systému
- zachovanie colných kvót pre poľnohospodárske produkty čo najbližšie úrovniam z roku 2016, pričom neprekročiteľná hranica by mala byť priemerná hodnota objemov dovozov za roky 2021 a 2022
- zaručenie dôkladnej sledovateľnosti pôvodu produktov, ktoré UA vyváža, aby nedošlo k dovozu produktov pochádzajúcich z tretích krajín a len mierne upravených na UA
- akákoľvek ďalšia liberalizácia akéhokoľvek produktu musí byť podmienená dodržiavaním výrobných noriem a právnych predpisov EÚ
- UA dopravcovia musia dodržiavať rovnaké pravidlá a kontroly ako dopravcovia z EÚ
Všeobecné stanovisko C-C predstavuje otvorenosť k diskusii o potenciálnom vstupe UA a ďalších kandidátskych krajín do EÚ, ale na základe poučení z predošlého rozšírenia EÚ je potrebné riadiť začlenenie nových krajín spôsobom, ktorý minimalizuje dopad na poľnohospodárov a družstvá v EÚ a zaručí primerané prechodné obdobie so špecifickými požiadavkami.
Diskusia:
FR zástupkyňa odporučila žiadať od Európskej komisie vypracovanie detailnej štúdie dopadu vstupu UA do EÚ.
DE zástupca upozornil, že liberalizáciu trhu s UA považuje mnoho poľnohospodárov v DE za najväčšie riziko pre európske poľnohospodárstvo.
RO zástupca upozornil, že v prípade ďalšej liberalizácie trhu bude primárne dovážaná produkcia veľkých producentov a až následne dôjde k dovozu produkcie malých, čo je nevyhnutné zohľadniť od začiatku diskusií. Za nevyhnutné označil vymáhanie rovnakých produkčných štandardov. Upozornil aj na produkciu sóje v RO (2. najväčší producent v EÚ), pričom sója je na rozdiel od UA bez GMO. Pokiaľ by sa v RO podarilo navýšiť zavlažované plochy, pokryla by RO produkcia celý európsky dopyt po sóji a nebolo by ju potrebné dovážať z USA ani UA.
Sekretariát v reakcii súhlasil s potrebou vypracovať posúdenie dopadov, Komisia ale nemá povinnosť vypracovať ho pri revízii čl. 29, V rámci DG AGRI je zodpovednou osobou [email protected]. Na záver vyzval na zasielanie informácií ohľadom pracovných podmienok (noriem) spoločne s odkazmi na príslušné legislatívy.
Ďalšie jednanie POCC/CCC o návrhu pozičného dokumentu sa uskutoční 18. 9. Pripomienky je možné zasielať do 12. 9. na adresu [email protected] alebo [email protected].
Prínos aktivity pre poľnohospodárov v SR:
Prenos informácií pre členov SPPK k danej problematike.
Vyplývajúce úlohy pre SPPK:
Pre SPPK nevyplývajú zo zasadania žiadne úlohy.