Zastúpenie slovenských potravín v obchodných reťazcoch na území SR v roku 2015
24/02/2016 | Jana Holéciová, hovorkyňa SPPK
Zastúpenie slovenských potravín v obchodných reťazcoch na území SR v roku 2015 podľa vykonaného monitoringu SPPK je na úrovni 39,9 %.
Mimoriadne nízke zastúpenie potravín domáceho pôvodu na pultoch slovenských obchodov je dlhodobo známa skutočnosť. Je pritom samozrejmé, že veľmi nízky podiel slovenských produktov na predávaných potravinách znamená závažné ekonomické dôsledky v podobe dopadu na zamestnanosť a úpadok celého agropotravinárskeho sektora.
Podľa prieskumov % podielu zastúpenia slovenských potravín vykonaných SPPK, ale aj prieskumov GFK Slovakia (podľa prieskumu agentúry GFK bol podiel slovenských potravín na pultoch obchodov v roku 2015 na úrovni 40 %), je zastúpenie slovenských potravín na domácom trhu od roku 2013 mierne pod 40 %, bez výraznej medziročnej zmeny.
Porovnanie prieskumov MPRV SR a SPPK ukazuje, že v skutočnosti nie je až taký veľký rozdiel medzi výsledkami monitoringu MPRV SR na základe podielu z predaja a monitoringu SPPK na základe ponuky na pulte. SPPK urobila porovnanie oboch monitoringov v tých obchodných reťazcov, cez ktoré sa realizuje predaj takmer 90 % potravín na Slovensku a ktoré sú zaradené ako v prieskume SPPK tak aj v prieskume MPRV SR (z tohto dôvodu sme z porovnávania vynechali Metro, ktoré nefigurovalo v monitoringu MPRV SR. Tým pádom sme pracovali s mierne vyšším zastúpením, ako uvádzame v našom celkovom prieskume). Rozdiel medzi výsledkami % podielu potravín vyrobených na Slovensku v monitoringu MPRV SR a SPPK nám významne klesol z 21,26 % na 7,3 %.
Porovnanie výsledkov monitoringu SPPK a MPRV SR / rok 2015
Najväčší hráči v obchode s spotravinami v SR
|
|
NAHLASOVANIE PODĽA Z.O POTRAVINÁCH podľa percentuálneho podielu obratu z predaja potravín vyrobených v SR na celkovom obrate z predaja všetkých potravín v II. polroku 2015
|
|
Obchodné meno prevádzkovateľa
|
II. polrok 2015 v %
|
BILLA
|
46
|
CBA
|
59
|
COOP JEDNOTA
|
68
|
TERNO GROUP
|
45
|
KAUFLAND SR
|
54
|
LIDL SR
|
16
|
TESCO STORES SR
|
51
|
SPOLU
|
48,5
|
Najväčší hráči v obchode s spotravinami v SR
|
|
VÝSLEDKY MONITORINGU SPPK - percentuálny podiel zastúpenia agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku na pultoch obchodných reťazcov v roku 2015
|
|
Obchodné meno prevádzkovateľa
|
2015 v %
|
BILLA
|
39
|
CBA
|
56
|
COOP JEDNOTA
|
57
|
HYPERNOVA
(patrí pod TERNO GROUP)
|
42
|
KAUFLAND SR
|
37
|
LIDL SR
|
19
|
TESCO STORES SR
|
37
|
METRO
|
nezarátané
|
SPOLU
|
41,2
|
Podľa prieskumu SPPK sa v rokoch 2013, 2014 a 2015 pohybujeme približne na rovnakej úrovni tesne pod 40 % podielu slovenských potravín.
S necelými 40 % podielu slovenských potravín na domácom trhu je Slovenská republika na chvoste krajín EÚ. Z tohto pohľadu sa dá povedať, že v okolitých postkomunistických krajinách je zastúpenie domácich potravín medzi 70 a 80 % a v krajinách západnej Európy je to viac ako 80 % (napr. v Španielsku udávajú 85 % a miestny LIDL má v ponuke 60%, čo je obrovské číslo v porovnaní s 19 % u nás). Francúzsko, Británia a Nemecko sú na tom podobne, v Rakúsku je domáci podiel ešte väčší.
Ešte jeden príklad - Česká republika:
COOP 75%, Penny Market 70%, Tesco 70%, Globus 65 – 70%, Albert 60 – 70%, Billa 68%, Makro 54%, Lidl 40,8%, Kaufland 40%.
SPPK je presvedčená, že sledovanie podielu domácich potravín, upozorňovanie a tlak samosprávy na REÁLNE zvyšovanie zastúpenia slovenských potravín na domácom trhu má obrovský význam z dôvodu zvýšenia potravinovej sebestačnosti krajiny, zvyšovania zamestnanosti, regionálneho rozvoja a zdravia domáceho obyvateľstva. Vyžaduje si to vytrvalé úsilie na všetkých frontoch, od komunikácie so spotrebiteľmi až po rokovania s jednotlivými obchodnými systémami. Nedá sa povedať, že by obchodné reťazce nevykonali určitú ústretovú komunikáciu, dokonca v minulosti avizovali záujem o zvýšený nákup konkrétnych potravinárskych produktov slovenského pôvodu, ktoré však podľa výsledkov monitoringu nie sú premietané do praxe.
Návrhy SPPK:
-
Komunikácia s obchodnými reťazcami a prijatie účinných opatrení na riešenie problematiky tvorby cien v rámci celej potravinovej vertikály – spravodlivé prerozdelenie marží v potravinovom reťazci
-
Podpora domácej produkcie z verejných zdrojov – nákup domácej agropotravinárskej produkcie pre zabezpečenie potrieb organizácií, ktorých potraviny sú hradené z verejných zdrojov – štátny odbytový kanál
-
Marketingová podpora domácej produkcie a propagácia domáceho potravinárstva – založenie marketingového fondu s účasťou štátu
-
Výchova a vzdelávanie spotrebiteľa