Pracovná skupina pre Spoločnú poľnohospodársku politiku (SPP), 20. mája 2022

Zhrnutie správy zo zasadnutia:

Predsedal Henri Brichart (FR).

Analýza  a porovnanie listov s pripomienkami k strategickým plánom SPP adresovaných členským štátom a ich odpovede, prezentácie členských organizácií

Prezentácia FI

FI reprezentant referoval o hodnotiacom liste, v ktorom Komisia vyjadruje pochybnosti o  očakávanej účinnosti navrhovanej intervenčnej stratégie FI  s ohľadom na príjem fariem, ich konkurencieschopnosť a postavenie poľnohospodárov v dodávateľskom reťazci. Celkovo list obsahuje 220 postrehov.

 Komisia:

  • požaduje bližšie vysvetliť výnimky z vyčlenenia min. 10 % na doplnkovú redistributívnu podporu (CRISS), lebo FI navrhuje vyčleniť len 4 % I. piliera
  • vyzvala FI zaviesť nástroje riadenia rizík
  • poukazuje na nízky počet organizácií producentov (POs)
  • pozitívne hodnotí prístup k vidieckym oblastiam a víta digitalizáciu poľnohospodárstva
  • odporučila zvážiť intervencie, ktoré pomôžu znížiť závislosť na fosílnych palivách
  • odporučila zvýšiť ambície cieľov súvisiacich so životným prostredím a klímou
  • odporučila znížiť emisie z chovu hospodárskych zvierat
  • žiada vysvetlenie k niektorým prvkom podmienenosti (štandardy DPEP 2, 6 a 7)
  • vyjadrila poľutovanie nad tým, že FI nevyužilo možnosť poskytnúť informácie o svojich národných hodnotách týkajúcich sa cieľov EZD

FI zaslalo svoju prvú odpoveď 21. apríla, finálny strategický plán by mal byť Komisii predložený do polovice júna.

 

Prezentácia ES

ES (ASAJA) reprezentant referoval, že list obsahuje 31 všeobecných postrehov a 327 detailných  komentárov.  Komisia pozitívne hodnotí ekonomicko-sociálnu stránku návrhu, ale požaduje vyššie ekologicko-klimatické ambície a väčšiu súdržnosť a súlad medzi opatreniami I. a II. piliera, zároveň žiada prijatie opatrení na zlepšenie dobrých životných podmienok hospodárskych zvierat. ES už Komisii odpovedalo 25. apríla, v ktorom napr. poukazuje na administratívnu zložitosť ES politického systému a na nedostatok podrobných znalostí ohľadom sekundárnej legislatívy SPP. Štruktúrovaný dialóg medzi Komisiou a ES by mal byť ukončený 8. júna.

Prezentácia FR

FR (FNSEA) reprezentant referoval, že hodnotiaci list obsahuje 187 negatívnych komentárov.  Komisia:

  • požaduje, aby strategický plán viac prispel k plneniu cieľov EZD
  • pri DPEP 6 požaduje rozšírenie pôdneho pokryvu na všetku ornú pôdu, dokonca aj na trvalé plodiny, pri DPEP 7 požaduje vysvetliť výnimku zo striedania plodín v niektorých oblastiach  a na pestovanie kukurice. Pri DPEP 8 požaduje podrobnejšie vysvetlenie koeficientov definovaných národnou vyhláškou FR.
  • nepovažuje ekoschémy za dostatočne ambiciózne, odporúča znovu zvážiť percentá neobhospodarovania trvalých trávnych porastov

Ďalšie diskusie vedie FR s Komisiou ohľadom dobrovoľnej podpory viazanej na produkciu (VCS), podpory mladých poľnohospodárov a ekologickej produkcie. Diskusie ešte prebiehajú ohľadom kritérií spôsobilosti investícií do modernizácie závlahových systémov.

Prezentácia IT

IT (Confagricoltura) reprezentantka referovala o obdržaní 244 postrehov v liste, IT ich plánuje zodpovedať do júla. Za najväčší problém označila časť strategického plánu týkajúcu sa rozvoja vidieka, čo súvisí s odlišnosťami rôznych regiónov v IT. Najviac pripomienok sa týkalo cieľov a indikátorov a všeobecne nedostatočnej miery ambícií. Komisia vyzvala na ďalšie vysvetlenie týkajúce sa ekologického poľnohospodárstva a podpory udržateľného používania prípravkov na ochranu rastlín (PPPs). Hlavné pripomienky ohľadom novej zelenej architektúry zahŕňajú požiadavku na vyššie ambície environmentálnych cieľov, objasnenie niektorých štandardov DPEP a ich odlíšenie od ekoschém. Pri ekoschémach žiada Komisia väčšie ambície v otázkach životného prostredia a klímy (ochrana vodných zdrojov, obmedzenie spotreby vody, živín a sekvestrácie uhlíka, atď.) Komisia upozorňuje na účinnosť IT stratégie, keďže viazané platby sú rozptýlené v mnohých odvetviach. Žiada  vysvetliť, ako budú posilnené organizácie producentov a družstiev, aby sa zlepšilo postavenie poľnohospodárov v potravinovom dodávateľskom reťazci. Komisia vyžaduje opraviť/vyjasniť rozdelenie finančných prostriedkov (v roku 2027 je na ekoschémy navrhnuté nižšie vyčlenenie než stanovených 25 % a na CRISS menej než 10 % obálky I. piliera.)

     (Celá prezentácia IT je priložená v samostatnej prílohe k zápisu v českom jazyku.)

    Prezentácia LV

LV reprezentantka referovala o liste s 230 komentármi, ide skôr o bližšie vyjasnenie informácií. Problematická je požiadavka Komisie na zvýšenie ambícií, hoci v mnohých prípadoch sú požiadavky Komisie splnené. Kvôli ťažkostiam ohľadom pravidiel podmienenosti je zložité prospôsobiť nadväzujúce zmeny ekoschém a AECM opatrení v II. pilieri.

  • podmienenosť: Pri DPEP 2 by LV malo čo najrýchlejšie zaviesť ochranu rašelinísk, tento štandard však LV zavedie až od roku 2024, keď bude administratívne dokončené mapovanie rašelinísk. Pri DPEP 6 sa očakáva, že by sa mal týkať celej ornej pôdy, čo by však v LV viedlo k veľmi reštriktívnym ustanoveniam týkajúcich sa hospodárenia s pôdou v severských podmienkach, preto bude LV žiadať zachovanie súčasných opatrení. Pri DPEP 7 nie je podľa Komisie diverzifikácia plodín dostatočne ambiciózna, trvá na zavedení rotácie. LV reprezentantka upozornila, že Komisia by mala svoju požiadavku prehodnotiť vzhľadom na takmer nemožné striedanie plodín na severnej pologuli.
  • ekoschémy: Komisia kritizuje nedostatočnú mieru ambícií v oblasti životného prostredia a klímy
  • AECM: Komisia vyjadrila poľutovanie, že nie je navrhnutá žiadna podpora na obdobie konverzie na ekologickú produkciu a že opatrenia zamerané na dobré životné podmienky zvierat nie sú dostatočne ambiciózne.
  • CRISS a podpora mladých poľnohospodárov: Komisia žiada dodatočnú finančnú alokáciu na podporu mladých poľnohospodárov, trvá na pridelení 3 % bez zohľadnenia národného spolufinancovania.
  • vyžaduje väčšie ambície v oblasti plnenia cieľov EZD prostredníctvom národných cieľov

 

Prezentácia PL

PL reprezentant referoval o 30 komentároch Komisie k návrhu strategického plánu. Komisia hodnotí zahrnuté ukazovatele výsledkov za nedostatočné a požaduje doplnenie ich cieľových hodnôt. PL upozornilo, že nízka úroveň ukazovateľov priamo súvisí s obmedzeným rozpočtom na jednotlivé intervencie a vysokými referenčnými hodnotami v PL poľnohospodárstve. Naviac v PL pokračuje proces reštrukturalizácie a treba pokračovať v akciách zahájených v predošlých finančných obdobiach.

Ďalší kľúčový komentár Komisie sa týkal prevodu tretiny prostriedkov z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka  do I. piliera.  PL uviedlo, že toto rozhodnutie priamo súvisí s výsledkami rokovania o Viacročnom finančnom rámci.

Komisia ďalej vyzvala PL na posilnenie intervencií na zníženie závislosti na energetických a minerálnych hnojivách, PL k tomu uviedlo, že navrhne zvýšiť podporu obnoviteľných zdrojov energie a Komisii bližšie objasní logiku intervencie týkajúcej sa hnojív. (PL uprednostní nákup zariadení na presnú aplikáciu hnojív a pesticídov.)

Komisia navrhuje väčšiu diferenciáciu platieb a zohľadnenie regionálnych rozdielov, s čím PL nesúhlasí, lebo výrobné náklady sú vo všetkých regiónoch PL rovnaké, rozdiel je iba v rozsahu produkcie.

Kladne hodnotí vysokú úroveň ekologických ambícií a žiada podrobnejší opis opatrení navrhovaných v niektorých oblastiach.

PL vykoná niekoľko úprav (navýšenie investícií na dobré životné podmienky zvierat, a i.), Komisia žiada o upresnenie obsahu stratégie pre mladých poľnohospodárov. PL ďalej vedie technické rokovania s Komisiou, finálna verzia strategického plánu zatiaľ nie je známa.

 

Prezentácia SE

SE (LRF) reprezentantka referovala o celkových 262 komentároch, z ktorých je 29 kľúčových. Väčšina bude vyžadovať iba podrobnejšie vyjasnenia.

  • klíma a životné prostredie:  Komisia vyzvala na väčšie ambície a nové intervencie v oblasti sekvestrácie uhlíka, ochrany klímy, biologickej rozmanitosti a znižovania emisií z chovu hospodárskych zvierat
  • socioekonomická štruktúra vidieckych oblastí: Komisia žiada viac informácií o podpore mladých/začínajúcich poľnohospodárov.
  • EZD: vyžaduje väčšie ambície v oblasti plnenia cieľov prostredníctvom národných cieľov.
  • rozdelenie priamych platieb: Komisia spochybnila rozhodnutie SE nezaviesť doplnkovú redistributívnu podporu (CRISS), namiesto toho SE chce zaviesť degresivitu platieb.
  • Komisia žiada vysvetlenie, prečo SE nezavádza opatrenia na riadenia rizík
  • Komisia upozorňuje, že SE navrhuje obmedzené opatrenia pre lesníctvo
  • podmienenosť: Severská klíma vyžaduje prispôsobenie DPEP na ich implementáciu, najmä DPEP 7 a DPEP 8 vzbudzujú obavy, nesprávna implementácia môže mať negatívny dopad na životné prostredie.

SE ministerstvo aktuálne pripravuje návrh odpovede, v ktorej odmietne zavedenie nových intervencií, upozorní na administratívne a rozpočtové limity a opäť upozorní  na špecifiká severskej klímy. Odpoveď na list by mala byť zaslaná na konci júna.

Otázky a odpovede

AT reprezentant uviedol, že v rámci novej SPP poľnohospodárov aj AT ministerstvo poľnohospodárstva veľmi znepokojuje plánované vykonávanie čl. 8 ods. 3f vykonávacieho nariadenia o integrovanom administratívnom kontrolnom systéme (IACS), týkajúci sa poskytovania informácií poľnohospodárov o PPPs na pozemkoch v rámci intervencií týkajúcich sa používania pesticídov pri ekoschémach (čl. 31) a agroenvironmentálnych záväzkoch (čl. 70).

DK reprezentantka sa zmienila o rovnakých obavách.

ES reprezentant uviedol, že v ES sa aktuálne vyvíjajú digitálne systémy zdieľania informácií pre farmy. Povinnosť poskytovať eletronicky informácie o PPPs bude platiť od roku 2023 ako súčasť ekoschém. Upozornil aj na možné ťažkosti pri poskytovaní informácií digitálnou (nie papierovou) formou u poľnohospodárov vo veku 60+.

Viaceré krajiny (SE, ES) upozornili na pripomienky Komisie k zelenej architektúre, podľa nich ide o politickú tému.

Severské krajiny (DK, SE, LV) vyjadrili obavy, že Komisia nerozumie, že pri rotácii plodín majú v týchto krajinách veľmi limitované možnosti.

 

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce