Novely nariadení vlády SR k priamym platbám sú už v platnosti

V Zbierke zákonov boli zverejnené nasledovné novely nariadení vlády SR za oblasť priamych a neprojektových podpôr.

Dovoľujeme si odporučiť členom SPPK, poľnohospodárom, žiadateľom o priame platby a neprojektové podpory podrobne sa oboznámiť s týmito jednotlivými NV SR za účelom predchádzania chybovosti na žiadostiach v kampani 2025. Tieto nariadenia sú účinné od 01.01.2025 a tvoria základ ďalších písomných usmernení a postupov pre podávanie žiadostí a plnenie podmienok žiadateľa o priame a neprojektové podpory v roku 2025.

Nariadenie vlády 411/2024 Z. z.

Názov: Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 120/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá predkladania žiadostí a znižovania priamych podpôr Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky v znení neskorších predpisov

Dátum vyhlásenia: 28.12.2024

Dátum účinnosti: 01.01.2025

Zobrazenie na portáli Slov-Lex: odkaz

komentár Odboru poľnohospodárstva a služieb úradu SPPK:

Táto novela upresňuje spôsob podávania jednotných žiadostí a znižovania (sankcionovania) priamych podpôr Strategického plánu Spoločnej poľnohospodárskej politiky.

 

Nariadenie vlády 412/2024 Z. z.

Názov: Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 3/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory na neprojektové opatrenia Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 407/2023 Z. z.

Dátum vyhlásenia: 28.12.2024

Dátum účinnosti: 01.01.2025

Zobrazenie na portáli Slov-Lex: odkaz

komentár Odboru poľnohospodárstva a služieb úradu SPPK:

Podľa ministerstva sa uvedenou úpravou okrem iného získa potrebná flexibilita pre efektívne riadenie orientačnej finančnej alokácie v opatrení pre podporu oblastí s prírodnými obmedzeniami alebo inými osobitnými obmedzeniami. Okrem toho tento dokument upresňuje podmienky odberu  pôdnych vzoriek, vedenia evidencie spotreby prípravkov na ochranu rastlín a ďalšie technické úpravy.

 

Nariadenie vlády 413/2024 Z. z.

Názov: Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 436/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb v znení neskorších predpisov

Dátum vyhlásenia: 28.12.2024

Dátum účinnosti: 01.01.2025

Zobrazenie na portáli Slov-Lex: odkaz

komentár Odboru poľnohospodárstva a služieb úradu SPPK:

Poľnohospodárom pomôže viacero kompromisných riešení v tejto novele NV SR, predovšetkým:

  • predĺženie doby zapracovania maštaľného hnoja z 12 na 20 hodín,
  • možnosť využitia podrývania a podmietky ako mechanického, nie chemického spôsobu zabraňovania rozširovania hrabošov,
  • možnosť mulčovať biopásy ako hlavnou operáciou, možnosť zrušenia biopásov po 15.08. (v roku 2024 to bolo po 01.09., po založení nového) a zjednotenie termínov údržby neproduktívnych plôch, vrátane biopásov.  
  • Ďalšou je možnosť vytvárať ostrovy biodiverzity na ornej pôde v chránených územiach. 
  • Citujeme dôvodovú správu: „Prijímatelia už nebudú mať povinnosť vysiať biopásy ďatelinovo-trávnou, trávno-bylinnou alebo bylinnou zmesou. Vedecké výskumy v predošlých dekádach preukázali, že vyčlenenie úhorov s porastom sa na ornej pôde ukázalo ako najefektívnejšie opatrenie na ochranu biodiverzity.“

 

Nariadenie vlády 414/2024 Z. z.

  • Názov: Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 435/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na udržiavanie poľnohospodárskej plochy, aktívneho poľnohospodára a kondicionality v znení neskorších predpisov
  • Dátum vyhlásenia: 28.12.2024
  • Dátum účinnosti: 01.01.2025
  • Zobrazenie na portáli Slov-Lex: odkaz

komentár Odboru poľnohospodárstva a služieb úradu SPPK:

  • V prospech praxe vnímame posun termínu na vykonanie prvej operácie na trvalých trávnych porastoch z 31. júla na 31. augusta. Poľnohospodár bude mať totiž väčšiu flexibilitu na splnenie tohto termínu, v súlade s týmto termínom, zladením optimálneho termínu pre využitie porastov kosením alebo pasením v optimálnych termínoch a s vplyvom počasia (suché, alebo naopak daždivé počasie) a nebude tak zbytočne sankcionovaný, keďže termíny využitia roky rokúce prispôsobuje reálnej praxi, svojim personálnym, časovým kapacitám a možnostiam počasia.
  • Pribudla ochrana rašelinísk a mokradí ako samostatná podmienka v rámci Dobrých poľnohospodárskych a enivronmentálnych podmienok.
  • Pozitívne vnímame významné zredukovanie povinností žiadateľa na ochranu neproduktívnych plôch ornej pôdy „iba“ na ochranu krajinných prvkov (solitérnych stromov, skupín stromov, malých mokradí, atď.), pretože túto podmienku dôverne poznajú a dôsledne minimálne od roku 2008, ale v praktickej rovine dodržujú až historicky.  
  • Upozorňujeme na dve „nenápadné“ podmienky:
  • 1. pribudol § „6 Sociálna kondicionalita“. Cit.: „Poľnohospodár je povinný dodržiavať požiadavky sociálnej kondicionality“. Sociálna kondicionalita v zmysle prílohy č. IV. k Nariadeniu európskeho parlamentu a Rady (NEPR) č. 2021/2115 obsahuje 22 požiadaviek (ustanovení) týkajúcich sa pracovných podmienok, minimálnych požiadaviek a opatrení na podporu zlepšenia BOZP (pracovné zmluvy, odborná príprava, BOZP, kontrola pracovných prostriedkov, písomné návody na obsluhu prostriedkov, školenia, atď.). Preto sme v decembri minulého roku požiadali MPRVSR  o stretnutie v čo najkratšom čase za účelom prediskutovania rozsahu kontrolovaných podmienok, metodických postupov, načasovania kontrol, výberu žiadateľov na kontrolu a ďalších technických otázok spojených s kontrolou tejto podmienky. Požiadali sme MPRV SR o prípravu podmienok v súlade s legislatívou EÚ, ale s uplatňovaním iba základných ustanovení príslušnej legislatívy a nie stopercentnej zákonnej kontroly týchto podmienok. Rovnako, obmedzene iba na nevyhnutné  ustanovenia EK, je od roku 2009 vždy pripravovaná (celý rok a najmä záver roka 2008) administrácia a kontrola kondicionality. Príkladom je v rámci už existujúcej kondicionality kontrola zákona o hnojivách, ktorá po tlaku poľnohospodárov a kontrolných rezortných inštitúcií, kontroluje „iba“ 19 z celkového počtu približne 100 „odborných“ ustanovení zákona o hnojivách. Vhodnosť komunikácie s MPRV SR  a ďalšími zainteresovanými inštitúciami zdôrazňujeme tým, že od 01.01.2025 je účinná predmetná novela NV SR č. 435/2022 a preto je vhodné poznať metodiku týchto kontrol, aspoň pre ubezpečenie, že tieto kontroly budú zamerané iba na nevyhnutné časti legislatívy.
  • 2. Druhou „nenápadnou“ podmienkou je DPEP 7 (striedanie plodín), pri ktorej žiadateľ povinnosť striedania plodín môže nahradiť diverzifikáciou, cit.: „diverzifikácie plodín na poľnohospodárskej ploche podniku orná pôda“. „Nenápadné“ slovíčko „orná pôda“ bola do tejto podmienky vložená po intervencii SPPK, nakoľko sme v posledných týždňoch roku 2024 zaznamenali z pohľadu legislatívy a praxe neprijateľné úvahy, že diverzifikácia plodín by sa nemala posudzovať na úrovni ornej pôdy podniku, ale na úrovni každého jedného pozemku, či parcely s kultúrou orná pôda, čo by znamenalo minimálne prílišné sprísnenie podmienky. Pre porovnanie: v SR je 14 405 žiadateľov (podnikov), ale pozemkov LPIS je 203 449, teda takto mylne vysvetľovaná podmienka na úrovni pozemku alebo parcely by znamenala minimálne 14 násobné sprísnenie podmienky.

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce Prenájom a predaj stavebných strojov a doplnky